ویتامین E چیست و چه کاربردی دارد

ویتامین E چیست و چه کاربردی دارد

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. ویتامین E خاصیت آنتی‌ اکسیدانی دارد و از بافتهای بدن در مقابل اثرات مخرب رادیکال آزاد برخی از ترکیب های شیمیایی محافظت می‌کند…

 

ویتامین E را از کجا بخرم

 

برای خرید ویتامین E با برند معتبر ZMC چین در بشکه های 20 کیلوگرمی می توانید با کارشناسان شرکت آرکا شیمی گستر سپیدار در ارتباط باشید.

 

ساختار ویتامین ای
ساختار ویتامین ای

 

    توضیحات

    ویتامین E چیست

     

    ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. ویتامین E خاصیت آنتی‌ اکسیدانی دارد و از بافتهای بدن در مقابل اثرات مخرب رادیکال آزاد برخی از ترکیب های شیمیایی محافظت می‌کند. مهم‌ترین خاصیت‌ ویتامین E اثر محافظتی آن در برابر رادیکال‌های آزاد است که سبب می‌شود عمل اکسیداسیونی این مواد از بین برود و سلول را در برابر پیری زودهنگام و تخریب محافظت کند.

     

    ویتامین E به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می شود. به بعضی دیگر اضافه می شود و به عنوان یک مکمل غذایی موجود است. این ماده از ترکیبات محلول در چربی با فعالیت های آنتی اکسیدانی متمایز است. خاصیت آنتی اُکسیدانی این ماده به آن اجازه میدهد تا از لطمه دیدن رگ ها و سکته قلبی پیشگیری کند.

     

    ساختار ویتامین ای
    ساختار ویتامین ای

     

    کمبود این ماده بیشتر در بیماریهای قلبی نمود پیدا می‌کند. این ماده دارای خاصیت ضد انعقادی میباشد که به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکتهای چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند (1).

     

    خواص ویتامین E

     

    ویتامین E به دلیل عملکرد آن به عنوان یک آنتی اکسیدان، نقش آن در فرآیندهای ضد التهابی، مهار تجمع پلاکتی و فعالیت تقویت کننده سیستم ایمنی، در پیشگیری و معکوس کردن عوارض مختلف بیماری بسیار موثر است (2).

     

    ویتامین E که به طور طبیعی در هشت شکل شیمیایی آلفا، بتا، گاما و دلتا توکوفرول و آلفا ، بتا ، گاما و دلتا توکوترینو وجود دارد. دارای سطوح مختلف فعالیت بیولوژیکی هستند. آلفا توکوفرول تنها شکلی است که برای تأمین نیازهای انسان شناخته شده است. غلظت سرم ویتامین E (آلفا توکوفرول) به کبد بستگی دارد. پس از جذب اشکال مختلف از روده کوچک ، ماده مغذی را جذب می کند (3).

     

    کبد ترجیحاً فقط آلفا توکوفرول را از طریق پروتئین انتقال آلفا توکوفرول کبدی دوباره ترشح می کند. کبد سایر فرمهای این ماده را متابولیزه و دفع می کند. در نتیجه، غلظت سلولی و خونی در سایر اشکال این ماده کمتر از آلفا توکوفرول است و موضوع تحقیق کمتری بوده است.

     

    ویتامین E برای پوست

     

    ویتامین E به عنوان یک عامل ضد التهابی در پوست در نظر گرفته شده است، زیرا مطالعات متعددی از پیشگیری از آسیب التهابی پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش حمایت کرده است. ویتامین E موضعی می‌تواند تورم پوست، ضخامت پوست، اریتم و ادم ناشی از اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد که همه نشانه‌های التهاب پوست هستند.

     

    در کراتینوسیت‌های کشت‌شده، α-توکوفرول و γ-توکوترینول باعث کاهش سنتز پروستاگلاندین‌های التهابی، تولید اینترلوکین و القای سیکلواکسیژناز-2 (COX-2) و NADPH اکسیداز توسط نور UV (68-70) و همچنین کاهش می‌دهند. محدود کردن پاسخ های التهابی به قرار گرفتن در معرض هیدروپراکسید لیپیدی.

     

    در موش، γ-توکوترینول رژیمی، بیان COX-2 ناشی از اشعه ماوراء بنفش را در پوست سرکوب می کند. علاوه بر این، کاربرد موضعی استات α-توکوفرول یا یک مشتق γ-توکوفرول از القای COX-2 و نیتریک اکسید سنتاز (iNOS) به دنبال قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند. مطالعات in vitro اثرات ضد التهابی مشابهی از α- و γ-توکوفرول را بر روی سلول های ایمنی نشان داده اند (4).

     

    ویتامین e برای پوست به عنوان آنتی اکسیدان از سلول ها در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد، محافظت می کند. رادیکال های آزاد به سلول ها آسیب می رسانند و ممکن است باعث بیماری های قلبی عروقی و سرطان شود. الکترون ها بسیار پرانرژی بوده و به سرعت با اکسیژن واکنش داده و گونه های اکسیژن واکنشی (ROS) را تشکیل می دهند.

     

    بدن هنگام تبدیل غذا به انرژی ، ROS به صورت درون زا تشکیل می کند. ممکن است آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر اثرات مخرب ROS محافظت کنند. بدن همچنین در معرض رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض محیط قرار می گیرد. مانند دود سیگار ، آلودگی هوا و اشعه ماورا بنفش از خورشید. ROS بخشی از مکانیسم های سیگنالینگ در بین سلول ها است.

     

    ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که تولید ROS را که هنگام اکسید شدن چربی ایجاد می شود متوقف می کند. دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا با محدود کردن تولید رادیکال های آزاد و یا مکانیسم های دیگر ، این ماده می تواند به پیشگیری یا به تعویق انداختن بیماری های مزمن مرتبط با رادیکال های آزاد کمک کند.

     

    این ماده علاوه بر آنتی اکسیدان بودن، در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد. ویتامین e برای سینه نیز تجویز می شود. مطالعات آزمایشگاهی سلول ها ، سیگنالینگ سلولی ، تنظیم ژن و سایر فرایندهای متابولیکی این امر را نشان می دهد. آلفا توکوفرول فعالیت پروتئین کیناز C را مهار می کند. آنزیمی که در تکثیر و تمایز سلول در سلولهای عضلانی، پلاکت ها و مونوسیت ها نقش دارد.

     

    سلولهای اندوتلیال حاوی این ماده رگها بهتر می توانند در برابر اجزای سلولهای خونی چسبیده به این سطح مقاومت كنند. این ماده همچنین دو آنزیمی را که متابولیسم اسید آراشیدونیک را سرکوب می کنند، افزایش می دهد. در نتیجه آزاد شدن پروستاسیکلین از اندوتلیوم را افزایش می دهد، که به نوبه خود رگ های خونی را گشاد می کند و تجمع پلاکت ها را مهار می کند. قیمت قرص ویتامین e در داروخانه ها متفاوت و متنوع است.

     

    آیا صبح ها باید ویتامین مصرف کنید یا شب؟

     

    ویتامین ها برای حفظ سلامتی شما ضروری هستند. آنها به بدن شما کمک می کنند تا با عفونت ها مبارزه کند، اعصاب شما را سالم نگه دارد و به لخته شدن خون، از جمله کارهای مهم دیگر کمک می کند. ویتامین ها همچنین به کاهش استرس و افزایش سطح انرژی شما کمک می کنند. پزشکان مولتی ویتامین را برای کمبود ویتامین های خاص توصیه می کنند.

     

    اگر برای هر نوع کمبود ویتامین مکمل ویتامین مصرف می کنید، باید سعی کنید آن را در زمانی مصرف کنید که بدن شما بتواند آن را به بهترین شکل جذب کند. زمان مصرف مکمل ها برای بسیاری از افراد نگران کننده است. ابتدا باید بدانید که بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها زمانی است که جذب بدن به حداکثر می رسد. برخی افراد ادعا می کنند که بهتر است ویتامین ها را در شب مصرف کنید زیرا بدن شما در طول روز غذا و مواد مغذی دریافت می کند.

     

    آنها استدلال می کنند که مصرف ویتامین ها در شب برای بدن شما مفیدتر خواهد بود زیرا ویتامین ها را در هنگام خواب جذب می کند. با این حال، مصرف مکمل های خود در شب تمرین خوبی نیست زیرا هضم و متابولیسم شما در هنگام خواب کند می شود. این بدان معناست که وقتی ویتامین ها را در شب مصرف می کنید، به اندازه روز جذب نمی شوند.

     

    بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها به نوع ویتامینی که مصرف می کنید بستگی دارد. برای جذب حداکثری مقداری ویتامین باید صبح مصرف شود. برخی دیگر، به ویژه آنهایی که باعث آرامش می شوند، بهتر است قبل از رفتن به رختخواب مصرف شوند (5).

     

    چه زمانی ویتامین مصرف کنیم؟

     

    از آنجایی که ویتامین ها باید زمانی مصرف شوند که بتوانند به بهترین شکل جذب بدن شما شوند، در اینجا به توضیح زمان مصرف برخی ویتامین ها می پردازیم. تمام ویتامین های B (به جز فولات) در فرآیند تولید انرژی بدن شما نقش دارند.

     

    بنابراین، مکمل های این ویتامین ها ممکن است اثر انرژی زا داشته باشند. به عنوان مثال، بهتر است ویتامین B12 را صبح به همین دلیل مصرف کنید. مصرف ویتامین B6 در طول روز نیز مهم است. هنگامی که در شب مصرف شود، می تواند با خواب تداخل کند و باعث رویاهای واضح شود. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و برای افرادی که مشکل خواب دارند فواید زیادی دارد. از آنجایی که ویتامین E اثر محافظتی عصبی دارد، بهتر است آن را عصرها یا شب ها مصرف کنید. می توانید مکمل های ویتامین E را با شام یا درست قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید.

     

    برخی از ویتامین ها – به ویژه ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K – برای جذب حداکثری باید همراه غذا مصرف شوند. ویتامین D به طور ایده آل باید با بزرگترین وعده غذایی در روز مصرف شود. همچنین باید مکمل هایی مانند کلسیم، منیزیم و آهن را همراه با وعده های غذایی مصرف کنید زیرا اگر با معده خالی مصرف کنید ممکن است معده شما را ناراحت کنند. برای کاهش احتمال ناراحتی معده، مصرف ویتامین ها همراه با غذا برای کمک به هضم و بهبود جذب عاقلانه است.

     

    از سوی دیگر، ویتامین‌های محلول در آب – ویتامین‌های B و ویتامین C، به‌ویژه – با معده خالی جذب می‌شوند. مصرف اینها قبل از وعده غذایی مانند صبحانه ایده آل است (5).

     

    ویتامین e در چه چیزهایی وجود دارد؟

     

    بسیاری از غذاها، خواص قرص ویتامین e را تأمین می کنند. آجیل ، دانه ها و روغن های گیاهی از بهترین منابع آلفا توکوفرول هستند. مقادیر قابل توجهی در سبزیجات با برگ سبز و غلات غنی شده موجود است. بیشتر ویتامین ای در رژیم های آمریکایی به شکل گاما توکوفرول از سویا ، کانولا ، ذرت و سایر روغن های گیاهی و محصولات غذایی است. آمپول ویتامین e یکی از اشکال مصرفی این ماده است.

     

    غذاهای حاوی ویتامین ای

     

    غذاهای حاوی این ماده را می توان به این ترتیب نامید: روغن جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، بادام ، روغن فندق، روغن آفتابگردان، روغن بادام، فندق، گوشت غاز، بادام زمینی، ماهی قزل آلا، آووکادو، فلفل قرمز شیرین، انبه، شلغم سبز و کیوی (6).

     

    مکمل های غذایی

     

    مکمل های ویتامین E معمولاً فقط آلفا توکوفرول را تأمین می کنند. اگرچه محصولات حاوی توکوفرول های دیگر و حتی توکوترینول ها در دسترس هستند.

    آلفا توکوفرول که به طور طبیعی وجود دارد ، در یک فرم استریوایزومری وجود دارد. در مقابل ، آلفا توکوفرول تولید مصنوعی حاوی مقادیر مساوی از هشت استریوایزومر احتمالی آن است. سرم و بافت ها فقط چهار مورد از این استریوایزومرها را حفظ می کنند.

     

    مقدار مشخصی از آلفا توکوفرول مصنوعی (تمام rac-alpha-tocopherol ؛ که معمولاً با عنوان “DL” یا “dl” برچسب خورده است.) فقط نیمی از میزان فعال همان مقدار (از نظر وزنی در میلی گرم) از شکل طبیعی است. (RRR- آلفا توکوفرول ؛ که معمولاً با عنوان “D” یا “d” برچسب گذاری می شود). قرص ویتامین e برای چاقی صورت نیز کاربرد دارد.

     

    اکثر مکمل های این ماده تنها 67 mg میلی گرم (100 IU ویتامین E طبیعی) از این ماده مغذی را تأمین می کنند. این مقادیر به مراتب بیشتر از RDA است.

    بدن هیدرولیز ها و این استرها (آلفا توکوفریل استات و سوکسینات) را به همان اندازه آلفا توکوفرول جذب می کند (7).

     

    کاربرد ویتامین e 

     

    از کاربردهای Vitamin E میتوان به این موارد اشاره کرد: افزایش توانایی دستگاه ایمنی بدن، جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر، کمک به درمان بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید، کمک به درمان دژنراسیون وابسته‌ به‌ سن ماکولا، کاهش احتمال سکته قلبی در بیماران مبتلا به دیابت، کند کردن روند پیری سلولها، تقویت انسان در مقابل آلودگیهای زیست محیطی.

     

    از دیگر کاربردهای ابن ماده می توان به این مواد اشاره کرد: مقابله با کم خونی، درمان مشکلات ناشی از چربیهای بد هضم، کمک به بهبود بیماری‌های پوستی، کمک به اختلالات تولید مثل، کاهش دردهای پیش از قاعدگی، کاهش علائم و نشانه‌های لوپوس.

     

    کمبود ویتامین E

     

    اگر ویتامین E کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟ کمبود ویتامین E در افراد سالم بسیار نادر است. تقریباً همیشه با بیماری های خاصی مرتبط است که در آنها چربی به درستی هضم یا جذب نمی شود. به عنوان مثال می توان به بیماری کرون، فیبروز کیستیک و برخی بیماری های ژنتیکی نادر مانند ابالیپوپروتئینمی و آتاکسی همراه با کمبود ویتامین E (AVED) اشاره کرد. ویتامین E به مقداری چربی برای جذب دستگاه گوارش نیاز دارد.

     

    کمبود ویتامین E می تواند باعث آسیب عصبی و عضلانی شود که منجر به از دست دادن احساس در بازوها و پاها، از دست دادن کنترل حرکت بدن، ضعف عضلانی و مشکلات بینایی می شود. یکی دیگر از علائم کمبود سیستم ایمنی ضعیف است.

     

    کمبود ویتامین E باعث افزایش احتمال ابتلاء به سرطان، افزایش احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی و افزایش اختلالات تولید مثل می‌شود. همچنین اختلالات بینایی، ضعف عضلات، عدم پاسخ‌گویی به محرک‌های محیطی و عدم توانایی در حفظ تعادل و زخم‌های سریع پوستی بروز می‌کند.

     

    ضعف عضلانی: وجود این ماده برای سیستم عصب مرکزی ضروری است. این ماده به عنوان یکی از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی بدن تعریف شده‌است. کمبود آن باعث تولید اثر سمی و آسیب به ساختارهای درون سلولی می‌شود.

     

    ناموزون راه رفتن: کمبود این ویتامین  باعث ایجاد نورون‌های خاصی به نام Purkinje شده و روند سیگنال ‌رسانی به سیستم عصبی را مختل می‌کند. 

     

    خستگی و سوزن سوزن شدن بدن: آسیب دیدن فیبرهای عصبی مانع از انتقال سیگنال به درستی شده و عامل ایجاد نوروپاتی محیطی می‌شود.

     

    کاهش وضوح دید: کمبود این ماده باعث ضعیف شدن گیرنده‌های نور در شبکیه شده و سلول‌های چشم ضعیف می‌شوند. این پدیده می‌تواند منجر به از بین رفتن دید در درازمدت شود.

     

    اختلال در سیستم ایمنی بدن: کمبود این ماده می‌تواند مانع فعالیت سلول‌های ایمنی بدن شود. این امر در بزرگسالان خطرآفرین می‌شود (8).

     

    تاثیر ویتامین E بر سلامت بدن

     

    ادعاهای زیادی در مورد توانایی ویتامین E در ارتقا سلامت و پیشگیری و درمان بیماری ها مطرح شده است. مکانیسم های قرص ویتامین e شامل عملکرد آن به عنوان یک آنتی اکسیدان و نقش آن در فرآیندهای ضد التهابی، مهار تجمع پلاکت ها و تقویت ایمنی است. چهار بیماری و اختلال در کمبود این ماده وجود دارد. بیماری های قلبی، سرطان، اختلالات چشم و افت شناختی.

     

    انسداد شریان های قلبی : این ماده می تواند باعث جلوگیری یا به تأخیر انداختن بیماری عروق کرونر قلب شود. این ماده مغذی مانع از اکسیداسیون کلسترول لیپو پروتئین با چگالی کم (LDL) می شود. این یک مرحله مهم برای تصلب شرایین است. کپسول ویتامین e همچنین ممکن است به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک کند که می تواند منجر به حمله قلبی یا ترومبوآمبولی وریدی شود.

     

    خرید ویتامین E

     

    برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت ویتامین E با کارشناسان فروش آرکا شیمی گستر سپیدار با شماره های 02144182743 و 09026715830 تماس حاصل فرمایید.

     

    آنالیز ویتامین E

    نقد و بررسی‌ها

    هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

    اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ویتامین E چیست و چه کاربردی دارد”

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *