لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو

لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو

لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو

 

در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. امیداریم بتوانیم اطلاعات دقیقی از این ماده و فواید و عوارض احتمالی لانولین ارائه کنیم.

 

لانولین چیست

 

لانولین ماده مومی شکلی است که در گوسفندان به طور طبیعی برای محافظت از پشم خود تولید می شود. خواص لانولین شبیه روغن ترشح شده از پوست انسان است، از این سو یک ماده محبوب در مرطوب کننده ها، محصولات مراقبت از پوست و مو و صابون ها است.

 

از دیگر کاربردهای بی نظیر لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو می توان به درمان و کاهش درد نوک سینه ها در پی شیردهی به نوزادان اشاره کرد. تحقیقاتی در این مورد انجام شده است. البته این تحقیقات تاثیرات این ماده را به طور قطعی تایید و یا رد نمی کنند.

 

همان طور که به آن اشاره شد این ماده از گوسفندان تهیه می شود. این ماده در لایه زیرین پشم این حیوان وجود دارد. بنابراین برای تهیه این ماده آسیبی به این موجود وارد نمی شود.با چیدن پشم این موجود به این ماده دست میابیم. از دیگر نام های این ماده چربی پشم و موم پشم است.

 

این مقاله به فواید، کاربردها و عوارض احتمالی این ماده می پردازد. همچنین در مورد چگونگی استخراج آن از پشم صحبت می کند و ایمنی استفاده از این ماده بر روی نوک سینه ها را در حین شیردهی بررسی می کند.

 

فواید لانولین

 

لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو در ادامه شرح داده خواهد شد. این ماده به عنوان یک مرطوب کننده دسته بندی می شود. این ماده مانند وازلین، باعث کاهش از دست رفتن رطوبت پوست می شود. به این معنا که رطوبت پوست و مو را حفظ می کند و مانع فرار رطوبت از بدن می شود.

 

وازلین می تواند تبخیر رطوبت پوست را تا 98 درصد کاهش دهد، اما لانولین بین 20 تا 30 درصد این تبخیر را کاهش می دهد.

 

لانولین

 

در محصولات مراقبت از پوست، شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد این ماده بهتر از موم های مصنوعی است. اما حسن این ماده این است که طبیعی است. اگر دوست دارید از محصولات طبیعی استفاده کنید، این ماده را به محصولات مصنوعی ترجیح خواهید داد.

 

لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو در محصولات متنوع پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

 

از جمله این محصولات می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

کرم های دور چشم
داروی هموروئید
بالم لب
لوسیون و کرم برای پوست خشک
آرایش و پاک کننده های آرایشی
شامپوهای دارویی
موم سبیل
کرم های اصلاح
روغن بچه
کرم برای محل خارش پوشک

 برای شیردهی و درد نوک سینه

 

در دوران شیردهی، نوک سینه های مادران شیرده ممکن است زخم، خشک و حتی ترک بخورد. بسیاری از ارائه دهندگان محصولات مراقبت های بهداشتی از این ماده در محصولات خود بهره می برند زیرا باعث کاهش درد نوک سینه مادران می شود.

 

یکی از عمده ویژگی های لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو این ماده  که خوردن کم این ماده برای نوزاد بی خطر است. لازم به ذکر است که 10 دقیقه قبل از شروع شیردهی باید از این ماده در موضع مورد نظر استفاده کرد. اما بر خلاف سایر محصولات مراقبت پوستی، نیازی به پاک کردن آن قبل از شیردهی ندارید.

 

تحقیقاتی در مورد استفاده از این ماده برای درد نوک پستان در سال های اخیر انجام شده است.

یک مطالعه در برزیل در سال 2018 نشان داد که در شرکت‌کنندگانی که از این ماده استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که در شیر مادر مالیده بودند (یکی دیگر از درمان‌های رایج برای درد نوک پستان) بهبود قابل‌توجهی در درد و ضربه به نوک پستان دیده شده بود.

 

تحقیقات دیگری در سال 2017 گزارش کرد که شرکت کنندگان از نتایج کرم لانولین نسبت به سایر محصولات راضی تر بودند، اما این ماده درد نوک پستان را کاهش نداد و احتمال ادامه شیردهی را افزایش نداد.

 

یک مطالعه دیگر در سال 2021 اذعان داشت که مشخص نیست این ماده به جلوگیری از درد نوک پستان کمک می کند یا خیر.

 

لانولین و عوارض احتمالی آن

 

لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو ممکن است عوارضی را نیز داشته باشد.اگر به پشم حساسیت دارید، احتمالاً به لانولین نیز حساسیت خواهید داشت. اما در ددیگر موارد استفاده از این ماده بلامانع است.

 

حساسیت به این ماده ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

خارش در محل استفاده
تنگی نفس
تورم گلو، لب ها، چشم ها یا دهان

 

اگر قبلا هرگز کرم‌های پوستی حاوی این ماده را امتحان نکرده‌اید، ابتدا یک تکه کوچک از آن را در روی پوست خود آزمایش کنید تا مشخص شود آیا به آن حساسیت دارید یا خیر. حتی اگر حساسیت ندارید، این ماده می تواند برای برخی افراد تحریک کننده باشد. بنابراین با تست مقدار کمی از آن بر روی پوست از عدم حساسیت آن اطمینان حاصل کنید.

 

لانولین را از کودکان خردسال دور نگه دارید چرا که ممکن است با بلعیدن آن دچار مشکل شوند. این اتفاق می تواند منجر به مسمومیت شود.

 

علائم معمولاً خفیف است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسهال
استفراغ
التهاب و خارش پوست
تحریک پوست همراه با قرمزی و تورم

 

اگر علائم شدید ایجاد شد، با 115 تماس بگیرید. آماده ارائه اطلاعات مهم مانند سن، قد، وزن و محصولی باشید که باعث واکنش شده است.

 

لانولین چگونه ساخته می شوند

 

لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو به چه ترتیب تهیه می شود. این سوالی است که در ادامه پاسخ داده خواهد شد. پوست پستانداران دارای روغن های طبیعی است که توسط غدد چربی تولید می شود. در گوسفند، این غدد لانولین ترشح می کنند که پشم، آنها را حفظ می کند.

 

برای استخراج این ماده برای استفاده تجاری، از دو روش استفاده می شود. پشم با صابون محلول می شود و یا در آب جوش خمیر می شود. سپس با استفاده از یک دستگاه سانتریفیوژ چربی پشم را جدا می کنند. در مراحل بعد این پشم سفید شده خشک می شود و بی بو می شود. این فرآیند به حیوان هیچ آسیبی نمی رساند.

 

فرآوری صنعتی لانولین خام آن را به محصولی به نام Lansinoh تبدیل می کند. نسبت به لانولین خام کمتر حساسیت زا است و برای استفاده گسترده جذاب تر است.

برای ساخت محصولات مراقبت از پوست، لانولین یا  Lansinoh  با سایر مرطوب کننده ها، احتمالاً عطرها و رنگ ها، و سایر مواد ترکیب می شود.

 

طبق اعلام سازمان غذا و دارو، محصولاتی که این ماده را به عنوان ماده فعال تبلیغ می کنند باید بین 12.5 تا 50 درصد لانولین مورد استفاده قرار گرفته باشد. محصولاتی که در آن از این ماده استفاده می شود در کشورهای مختلف از درصد غلظت و خلوص متفاوتی بهره می برند.

 

ساختار لانولین

 

لانولین, کمی با چربی موجود در بدن انسان متفاوت است زیرا حاوی تری گلیسیرید نیست. در سطح مولکولی، اغلب لانولین از موارد زیر تشکیل شده است:

الکل ها
اسیدها

 

الکل ها و اسید ها ترکیب می شوند و ساختارهایی به نام استرها، دی استرها و هیدروکسی استرهای با وزن مولکولی بالا را تشکیل می دهند.

لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو موارد استفاده مختلفی دارد. خواص فیزیکی موم هایی مانند لانولین آنها را برای روان کنندگی، جلا دادن و ضد آب بودن ایده آل می کنند. ضد آب بودن در اینجا به معنی عدم آب گریزی و رطوبت گریزی پوست است.

در این مقاله سعی شد به لانولین و خواص بی نظیر آن برای پوست و مو اشاره شود.امیدواریم این مقاله باعث جبل رضایت شما شده باشد.

 

لانولین معمولی و لانولین بی بو

 

شرکت آرکا شیمی گستر سپیدار اقدام به فروش لانولین در دو نوع بی بو و معمولی به تولید کنندگان و همکاران گرامی می نماید.این ماده تولید چین و فروش آن در بسته بندی 50 کیلوگرمی می باشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های 02144182743 ، 02144194673 و 09026715830 تماس حاصل نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:30 تا 16:30
یک شنبه
8:30 تا 16:30
دو شنبه
8:30 تا 16:30
سه شنبه
8:30 تا 16:30
چهار شنبه
8:30 تا 16:30
پنج شنبه
8:30 تا 12:30
جمعه
تعطیل