روغن زیتون برای درمان یبوست

روغن زیتون برای درمان یبوست

روغن زیتون برای درمان یبوست

 

روغن زیتون به درمان یبوست کمک می کند. اثر ملین روغن زیتون به طور کلی ملایم است. یبوست زمانی رخ می دهد که فرد کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد یا دفع مدفوع او خشک، سخت، کوچک یا سخت باشد.

 

این یک مشکل رایج گوارشی است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. مصرف یک قاشق چایخوری روغن زیتون در صبح با معده خالی می تواند مدفوع را در روده تحریک کند. روغن به عنوان یک روان کننده در سیستم گوارش عمل می کند و همچنین مدفوع را نرم می کند و تخلیه کامل روده را آسان تر می کند.

 

روغن زیتون

 

هزاران سال است که مردم از روغن زیتون برای مزایای تغذیه‌ای، سلامتی و سایر فواید آن استفاده می‌کنند. محققان استفاده از آن را با کاهش نرخ بیماری قلبی، کلسترول، چاقی و بسیاری از شرایط دیگر مرتبط دانسته اند. برخی افراد از روغن زیتون برای درمان یبوست استفاده می کنند.

 

هنگامی که مدفوع سفت و خشک است، به راحتی از طریق روده حرکت نمی کند. این یبوست است. روغن زیتون درمانی قطعی برای حرکت مدفوع و رفع یبوست می باشد. چربی‌های موجود در روغن زیتون می‌تواند به صاف شدن داخل روده کمک کند و دفع مدفوع را آسان‌تر کند.  یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، که صبح ناشتا مصرف شود، یبوست را برای بسیاری از بزرگسالان تسکین می دهد.

 

با این حال، افراد نباید بیش از یک قاشق غذاخوری مصرف کنند، زیرا ممکن است منجر به اسهال و گرفتگی عضلات شود. روغن زیتون به همراه روغن بادام شیرین می تواند به عنوان یک نرم کننده عمل کند تا به دفع موثرتر مدفوع کمک کند.

 

یبوست چیست

 

یبوست یک بیماری شایع است که افراد هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. یبوست می تواند به این معنی باشد که دفع مدفوع شما به طور منظم از بدن دفع نمی شود یا نمی توانید روده خود را به طور کامل تخلیه کنید. یبوست همچنین می تواند مدفوع شما را سفت و توده ای و همچنین به طور غیرمعمول بزرگ یا کوچک می کند.

 

شدت یبوست در افراد مختلف متفاوت است. بسیاری از افراد فقط برای مدت کوتاهی یبوست را تجربه می کنند، اما برای برخی دیگر، یبوست می تواند یک بیماری طولانی مدت (مزمن) باشد که باعث درد و ناراحتی قابل توجهی می شود و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

تشخیص علت دقیق یبوست دشوار است. با این حال، تعدادی از موارد وجود دارد که به ممکن است باعث یبوست شود، از جمله:

عدم مصرف فیبر کافی مانند میوه، سبزیجات و غلات.

تغییر در روال یا سبک زندگی شما، مانند تغییر در عادات غذایی شما.

نادیده گرفتن دفع مدفوع.

عوارض جانبی برخی داروها.

ننوشیدن مایعات کافی.

اضطراب یا افسردگی.

 

در کودکان، رژیم غذایی نامناسب، ترس از استفاده از توالت و مشکلات مربوط به آموزش توالت می تواند منجر به یبوست شود. یبوست می تواند در نوزادان، کودکان و بزرگسالان رخ دهد.

تخمین زده می شود که از هر 7 بزرگسال، 1 نفر و از هر 3 کودک، 1 نفر در هر زمان یبوست دارد. این عارضه دو برابر بیشتر از مردان، زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین در بزرگسالان مسن و در دوران بارداری شایع تر است.

 

چه چیزی باعث یبوست می شود

 

از علل خوش خیم یبوست می توان به رژیم غذایی کم فیبر، هیدراتاسیون ضعیف و عدم ورزش منظم اشاره کرد. آرام بخش ها و داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند نیز ممکن است باعث یبوست شوند. شرایط پزشکی زمینه ای نیز می تواند باعث یبوست شود.

 

بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس هر دو یبوست را در لیست عوارض سلامتی خود قرار می دهند. در بسیاری از موارد، یبوست به مشکلی در دستگاه گوارش مربوط می شود. به عنوان مثال، شقاق مقعد یا باریک شدن روده بزرگ می تواند باعث یبوست شود.

 

فواید روغن زیتون برای پوست

 

مشکلات عصبی که به طور خاص بر اعصاب اطراف روده بزرگ و راست روده تأثیر می گذارد و همچنین مشکلات عضلانی لگن نیز می تواند باعث یبوست شود. روغن زیتون برای یبوست یک چربی سالم در نظر گرفته می شود زیرا عمدتاً حاوی چربی های تک غیر اشباع است.

لیپید چیست و چه کاربردی دارد بیشتر بخوانید: لیپید چیست و چه کاربردی دارد

 

بدن از این چربی ها برای بهبود سلامت قلب و عروق استفاده می کند. همچنین برای کاهش وزن بهتر از چربی‌های اشباع یا چربی‌های ترانس است که می‌تواند به افزایش وزن و سایر مشکلات کمک کند.

 

خواص روغن زیتون برای درمان یبوست

 

خواص روغن زیتون برای درمان یبوست می تواند به عنوان روان کننده روده عمل کند و به مدفوع اجازه دهند به آرامی از روده دفع شوند. همچنین به مدفوع کمک می کند تا آب بیشتری را حفظ کند و باعث نرمی دفع آن شود. روغن زیتون ترشح صفرا را در روده کوچک ما تحریک می کند.

 

صفرا به تجزیه چربی رژیم غذایی کمک می کند تا بتوان آن را جذب کند. بیشتر صفرا در کبد ما بازیافت می شود و حدود 5 درصد آن به روده بزرگ هدایت می شود.

 

برخی از اسیدهای صفراوی می توانند با کمک به انقباض روده و افزایش ترشح آب به عنوان یک ملین طبیعی عمل کنند. بنابراین، روغن زیتون برای درمان یبوست استفاده میشود.

 

درمان یبوست نوزادان با روغن زیتون

 

درمان یبوست نوزادان با روغن زیتون به هیچ عنوان توصیه نمی شود. نوزادان و کودکان مبتلا به یبوست نباید روغن زیتون مصرف کنند. در عوض، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مقدار کمی آب سیب یا گلابی، شربت کارو، یا آلوی پوره شده را برای نوزادان توصیه می کند. کودکان نوپا و بزرگتر ممکن است با غذاهای پرفیبر مانند آلو، زردآلو و غلات کامل تسکین پیدا کنند. اگر تغییرات رژیم غذایی کمکی نکرد، کودکان باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

 

مزایای روغن زیتون برای یبوست

 

از مزایای روغن زیتون برای یبوست می توان به بی خطر بودن آن اشاره کرد. مگر اینکه حساسیت به زیتون داشته باشید که بسیار نادر است. علائم حساسیت به این روغن می تواند شامل خس خس سینه، سردرد، سرفه بیش از حد و تورم حفره بینی باشد. از مصرف زیاد روغن زیتون برای یبوست بپرهیزید. مصرف یک قاشق غذاخوری از آن در روز برای اجابت مزاج کافی است.

 

یک مطالعه نشان داد که روغن زیتون می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. اگر پیش دیابت یا دیابت دارید، قبل از استفاده از روغن زیتون برای یبوست باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

ماساژ شکم با روغن زیتون برای رفع یبوست

 

ماساژ شکم با روغن زیتون برای رفع یبوست، راه دیگری برای درمان این بیماری است که می تواند به رفع یبوست کمک کند. در یک مطالعه، شرکت کنندگان مسن به مدت 5 روز با روغن زیتون فوق بکر به مدت 15 دقیقه از ناحیه شکم ماساژ داده شدند.

آنها دریافتند که ماساژ شکم با روغن زیتون، به طور قابل توجهی برای رفع یبوست موثر واقع شده است. می توانید این کار را در خانه امتحان کنید و روغن زیتون را روی شکم خود ماساژ دهید و آن را به آرامی با حرکات دایره ای کوچک روی پوست خود ماساژ دهید.

 

درمان بواسیر
درمان بواسیر

 

تغییر در سبک زندگی نیز می تواند به مدیریت یبوست کمک کند. این تغییر می تواند شامل نوشیدن آب بیشتر، خوردن فیبر بیشتر، ورزش کردن مداوم، برخی از پروبیوتیک ها، داروهایی مانند متاموسیل و منیزیم باشد. لطفا قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

 

نحوه استفاده از روغن زیتون برای یبوست

 

نحوه استفاده از روغن زیتون برای یبوست ساده است اما باید به چند نکته اشاره و توجه کرد. روغن زیتون را به صورت ناشتا در صبحگاه میل کنید، اما اجباری در زمان آن نیست. فقط ۱ قاشق غذاخوری از روغن زیتون برای یبوست کافی است. در صورت عدم رفع مشکل، می‌توانید یک قاشق غذاخوری دیگر از این روغن را هنگام عصر مصرف کنید.

 

می توانید یک قاشق روغن زیتون را با یک لیوان آب پرتقال یا یک فنجان شیر گرم مخلوط کنید. این روغن همچنین می تواند به عنوان سس سالاد یا به عنوان یک ماده در آشپزی استفاده شود. اگر یبوست یک مشکل مکرر است، آن را روی سالاد بپاشید تا حضور آن را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

 

به طور کلی نیاز است برای در امان ماندن از یبوست برنامه غذایی سالمی داشته باشید. ورزش مداوم هرچند کوتاه مدت می تواند از بروز یبوست جلوگیری کند. روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و آن را به صورت هفتگی یا روزانه مصرف کنید.

 

در مطالعه ای که در مجله تغذیه کلیوی منتشر شده است، محققان دریافتند که مصرف دوزهای روزانه روغن زیتون برای یبوست در افرادی که برای بیماری کلیوی تحت همودیالیز قرار می گیرند، موثر است.

 

منبع:

healthline