فواید روغن جوجوبا برای پوست چیست

فواید روغن جوجوبا برای پوست چیست

فواید روغن جوجوبا برای پوست چیست

 

درمان های طبیعی مانند عصاره های گیاهی و گیاهان دارویی از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، امروزه حدود 75 درصد از جهان هنوز برای انواع نیازهای بهداشتی به داروهای طبیعی متکی هستند و بسیاری از داروهای مدرن از گیاهان مشتق می‌شوند.

 

یکی از گیاهان رایجی که برای فواید سلامتی آن استفاده می شود، درختچه جوجوبا و به طور خاص روغن جوجوبا است که از آن تولید می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد فواید روغن جوجوبا، نحوه استفاده از آن و عوارض جانبی احتمالی آن، ادامه مطلب را بخوانید.

 

روغن جوجوبا
روغن جوجوبا

 

روغن جوجوبا چیست؟

 

عصاره جوجوبا یا روغن جوجوبا از دانه های درختچه جوجوبا به دست می آید. Kelly O’Hara، متخصص تغذیه در شبکه بهداشت لوتران، می گوید که روغن حدود 50 درصد دانه را تشکیل می دهد و با پرس سرد استخراج می شود، روشی که به روغن کمک می کند ارزش غذایی خود را حفظ کند.

 

این روغن تقریباً 98 درصد از موم های خالص و همچنین هیدروکربن ها، استرول ها و ویتامین ها با استرهای تری گلیسیرید کمی تشکیل شده است. ماده مومی این روغن، هنگامی که روی سطح پوست اعمال می شود، باعث می شود سلول های خارجی پوست متورم شوند و یک سد رطوبتی مانند سبوم ایجاد کنند. روغن جوجوبا روی پوست تجزیه نمی شود.

 

ویتامین های ضروری بدن را بشناسید
ویتامین های ضروری بدن را بشناسید

 

این روغن همچنین کاربردهای مختلفی دارد، از جمله دارویی، مانند محصولات آرایشی، موضعی و پوستی، و کاربردهای صنعتی مانند حشره کش ها و روان کننده ها.

 

خواص روغن جوجوبا

 

خواص روغن جوجوبا از تولید کلاژن گرفته تا خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گسترده است. چیزی که جوجوبا را از رقبای خود متمایز می کند، این است که به جای روغن، یک استر موم است و آن را بسیار پایدار می کند.

 

آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان

 

خواص روغن جوجوبا به عنوان نگهدارنده در بسیاری از فرمول‌ ها استفاده می‌شود. «به خصوص آنهایی که آب در آنها وجود دارد. جوجوبا پاسخی ساده و طبیعی برای دست نخورده نگه داشتن سد رطوبتی است.

 

مواد نگهدارنده چیست و چه کاربردی دارند؟
مواد نگهدارنده چیست و چه کاربردی دارند؟

 

جوجوبا همچنین ضد حساسیت و غیر کومدون زا است، به این معنی که خطر واکنش های آلرژیک و مسدود شدن منافذ وجود دارد، اوهارا اضافه می کند. به علاوه، خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی دارد و حاوی ویتامین E است.

 

ساختار ویتامین ای
ساختار ویتامین ای

 

روغن جوجوبا برای پوست

 

هنگامی که روغن جوجوبا روی پوست قرار می گیرد، سیگنالی به فولیکول های مو و عرق ارسال می شود که به آنها اطلاع می دهد که سبوم اضافی – مخلوطی از لیپیدهای ساخته شده توسط غده چربی که به مرطوب کردن و محافظت از پوست کمک می کند – لازم نیست. این کار از تولید چربی اضافی پوست جلوگیری می کند، منافذ را تمیز نگه می دارد و ممکن است به جلوگیری از آکنه کمک کند.

 

انواع آکنه
انواع آکنه

 

این روغن می تواند یک گزینه عالی و طبیعی برای بهبود مراقبت از پوست و مو باشد. افرادی که با پوست حساس، پوست یا موی خشک، آکنه یا شوره سر دست و پنجه نرم می کنند ممکن است از گنجاندن این روغن در برنامه روزانه خود سود ببرند. علاوه بر این، افرادی که با بیماری های پوستی مانند اگزما زندگی می کنند، می توانند با محصولات حاوی این روغن تسکین پیدا کنند.

 

این روغن همچنین ممکن است به علائم اگزما کمک کند و می تواند به عنوان یک روش هیدراتاسیون برای افرادی که غدد چربی آنها به طور معمول سبوم تولید نمی کند، عمل کند.

 

اسید چرب چیست و چه کاربردی دارد بیشتر بخوانید: اسید چرب چیست و چه کاربردی دارد

با توجه به خواص کنترل آب آن، همچنین می تواند نرمی کلی پوست را بهبود بخشد و به بهبود حرکت پوست کمک می کند، از ترک یا پارگی که می تواند روی سطح ایجاد شود، جلوگیری می کند. همچنین در انواع محصولات زیبایی بدون نسخه مانند مرطوب کننده ها، روغن ها، نرم کننده ها و حتی رژ لب ها یافت می شود.

 

فواید روغن جوجوبا برای مو

 

در مقاله روغن جوجوبا برای مو به طور مفصل به فواید این روغن برای مو پرداخته شده است. همچنین نشان داده شده است که این روغن به حالت‌ دهی مو کمک می‌کند، و یک مطالعه نشان می‌دهد که پس از افزودن این روغن به محصولات صاف‌کننده مو، موها باعث ریزش کمی پروتئین، محافظت بیشتر و بهبود مقاومت در برابر شکستگی می‌شوند. اوهارا اضافه می کند که ممکن است به بهبود درخشندگی مو نیز کمک کند.

 

روغن جوجوبا برای مو
روغن جوجوبا برای مو

 

به خواندن ادامه دهید: روغن جوجوبا برای مو

 

شامپو ها و محصولات حالت دهنده نیز از روغن جوجوبا استفاده می کنند و ادعا می کنند که خواص آن به تمیز کردن و مرطوب کردن موها به طور همزمان کمک می کند. همچنین اشاره شده است که به دلیل ویژگی‌ های سبوم‌ مانند، به کنترل‌ تر شدن موها و کاهش چربی اضافی کمک می‌کند.

 

نحوه استفاده از روغن جوجوبا

 

روغن جوجوبا را می‌توان به‌ عنوان بخشی از برنامه مرطوب‌کننده روزانه‌تان، مستقیماً روی پوست یا مو مالید. روش های اضافی استفاده از این روغن برای بهبود و حفظ کیفیت پوست عبارتند از:

 

  • به عنوان یک پاک کننده: دو تا سه قطره روغن را مستقیماً در دستان خود به دنبال روتین شستشوی خود بمالید. منافذ پوست را ماساژ دهید سپس با یک حوله گرم و مرطوب پاک کنید.

 

  • به عنوان درمان آکنه: یک قطره به اندازه یک سکه از روغن جوجوبا را روی ناحیه آسیب دیده پوست بمالید و اجازه دهید جذب شود، سپس با یک مرطوب کننده ادامه دهید.

 

  • به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی: پس از شستن صورت، آن را روی پوست بمالید و اجازه دهید جذب شود. با حرکات دایره ای آرام مانند ماساژ روی پوست کار کنید.

 

  • به عنوان پاک کننده آرایش: روغن جوجوبا را روی یک حوله یا سواب پنبه ای بمالید و از آن برای پاک کردن آرام آرایش استفاده کنید. برنامه پاکسازی روزانه خود را دنبال کنید.

 

اگر از فواید روغن جوجوبا برای مو استفاده می کنید، با ماساژ چند قطره روی پوست سر شروع کنید. گرمای ایجاد شده از حرکات ماساژ باعث باز شدن منافذ و افزایش جریان خون می شود. برای مرطوب کردن، روغن را تا انتهای موها بمالید. پس از اینکه روغن به اندازه کافی روی پوست سر و مو وارد شد، با شامپو بشویید.

 

فواید روغن جوجوبا در درمان بیماری پوستی

 

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن جوجوبا می‌تواند در تسکین یا درمان بیماری‌های رایج پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و پوست خشک و بدون عوارض جانبی مانند خارش یا بثورات پوستی موثر باشد. از آنجایی که روغنی شبیه به سبوم طبیعی ما تولید می کند، به راحتی بدون درگیری جذب می شود.

 

از آنجایی که روغن جوجوبا به سرعت جذب پوست می شود، می توان بیش از یک بار در روز برای پوست های بسیار خشک از آن استفاده کرد. اگر به پوست های بسیار خشک می پردازد، او توصیه می کند که روغن را بلافاصله بعد از حمام روی پوست مرطوب بمالید تا بهترین نتایج ممکن را داشته باشید.

 

خطرات روغن جوجوبا

 

اگر علاقه مند به افزودن روغن جوجوبا به برنامه روزانه خود هستید، مهم است که مطمئن شوید محصولی با کیفیت بالا خریداری می کنید. همیشه به دنبال روغن جوجوبا 100٪ خالص، ارگانیک، پرس سرد و تصفیه نشده باشید.

 

نسخه های فرآوری شده می توانند پوست را تحریک کرده و عوارض جانبی ناخواسته ای مانند اگزما یا واکنش های آلرژیک ایجاد کنند. زمانی می‌دانید که یک برند باکیفیت دارید که رنگ زردی از بطری داشته باشد و به سرعت جذب پوست شود.

 

هیچ عارضه جانبی واقعی برای این روغن وجود ندارد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که روغن نباید بلعیده شود و باید از چشم دور بماند. اگرچه مطالعات هیچ سمیت حادی را هنگام مصرف یا استفاده موضعی این روغن گزارش نمی‌کنند، ممکن است پتانسیل واکنش آلرژیک وجود داشته باشد. مانند هر محصول مراقبت بهداشتی یا مکملی، قبل از افزودن روغن جوجوبا به روتین پوست یا مو خود با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید.

 

forbes

    اطلاعات تماس