اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید قهرمان درمان آکنه

اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید قهرمان درمان آکنه

اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید قهرمان درمان آکنه

 

اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید قهرمان درمان آکنه هستند اما استفاده از آنها واقعاً به نوع آکنه شما بستگی دارد: بنزوئیل پراکسید باکتری های مولد آکنه را هدف قرار می دهد و بر روی آکنه های قرمز، ملتهب و جوش های سرسفید بهترین اثر را دارد. اسید سالیسیلیک برای کمک به ریختن سلول های مرده که منافذ را می بندد لایه برداری می کند و برای جوش های زبر و ناهموار با حداقل قرمزی مفید است.

 

چگونه بنزوئیل پراکسید به از بین بردن آکنه کمک می کند؟

 

بنزوئیل پراکسید به عنوان درمان اصلی آکنه موضعی در نظر گرفته می شود. برای پاک کردن جوش ها به دو روش کار می کند:

باکتری های مولد آکنه روی پوست را کاهش می دهد.

چربی اضافی و سلول های مرده پوست را از منافذ شما پاک می کند.

 

انواع آکنه

 

بنزوئیل پراکسید به عنوان موثرترین ماده موجود برای درمان آکنه OTC در نظر گرفته می شود. این ماده در محصولات بدون نسخه بی‌شماری از جمله میله‌ها و مایعات پاک‌کننده، قابض‌ها، کرم‌ها، ژل‌ها، لوسیون‌ها و ماسک‌ها یافت می‌شود.

 

بنزوئیل پراکسید معمولاً یک یا دو بار در روز استفاده می شود و ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا اثرات این دارو مشاهده شود. بنزوئیل پراکسید فقط یک درمان OTC نیست. داروهای تجویزی آکنه اغلب بنزوئیل پراکسید را با یک آنتی بیوتیک مانند Onexton (کلیندامایسین و بنزوئیل پراکسید) یا یک رتینوئید موضعی مانند Epiduo (آداپالن و بنزوئیل پراکسید) ترکیب می کنند1.

 

چگونه اسید سالیسیلیک آکنه را درمان می کند

 

عملکرد اسید سالیسیلیک کمی متفاوت از بنزوئیل پراکسید است. به عنوان یک اسید بتا هیدروکسی، سرعت چرخش سلولی را افزایش می دهد. لایه برداری می کند و به پوست شما کمک می کند تا سلول های مرده را به طور موثرتری از بین ببرد. این به نوبه خود از تجمع آنها در منافذ جلوگیری می کند.

 

اسید سالیسیلیک

 

اسید سالیسیلیک را می توان در بسیاری از محصولات و فرمول های بدون نسخه یافت، از جمله: کرم رنگ، ژل، لوسیون، دستمال یا پد دارویی، پماد و شامپو همچنین به عنوان لایه بردار شیمیایی در سالن، آبگرم پوست یا کلینیک پوست بسیار محبوب است.

 

کدام یک برای درمان آکنه بهتر است؟

 

از آنجا که این دو ماده متفاوت عمل می کنند، ممکن است در برخی از انواع آکنه در مقابل انواع دیگر بهتر باشند. بنزوئیل پراکسید برای درمان جوش های سر سیاه، سرسفیدها، آکنه قرمز یا ملتهب، آکنه پشت، پاپول و پوسچول دارید یک گزینه عالی است. این یک کاهش دهنده باکتری موثر است و به ویژه اگر آکنه شما قرمز و ملتهب باشد مفید است.

 

اسید سالیسیلیک معمولاً برای مواردی همچون آکنه کمدونال (بافت ناهموار بدون جوش های قرمز زیاد)، جوش های سر سیاه، منافذ مسدود شده، آکنه هورمونی توصیه می شود. شهرت این ماده توانایی آن در حل انسداد منافذ و صاف کردن پوست است.

 

این ماده به عنوان اولین درمان برای نوجوانانی که با آکنه بلوغ و جوش های جوانی مواجه می شوند توصیه می شود. کسانی که پوست حساس و/یا حساسیت به بنزوئیل پراکسید دارند می توانند از این ماده استفاده کنند2.

 

انواع آکنه بنزوئیل پراکسید اسید سالیسیلیک
آکنه پشت
جوش های سر سیاه
منافذ مسدود شده  
آکنه هورمونی  
آکنه قرمز و ملتهب  
آکنه خشن و ناهموار  
درمان لکه  
سرسفیدها  

سالیسیلیک اسید چیست؟

 ‌

سالیسیلیک اسید یک ماده موثر برای درمان لکه های پوستی است که به پوست کمک می کند سلول های مرده را از بین ببرد و قرمزی و التهاب را کاهش دهد. این کار باعث کاهش تعداد جوش‌های تشکیل‌شده و تسریع بهبودی می‌شود. سالیسیلیک اسید از پوست درخت بید گرفته می شود و متعلق به دسته ای از مواد به نام سالیسیلات است.

 

وقتی صحبت از محصولات مراقبت از پوست می شود، دو دسته اسید وجود دارد که اغلب می بینید: اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) و اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs). این ماده یک اسید بتا هیدروکسی است.

 

بنزوئیل پراکسید چیست؟

 

بنزوئیل پراکسید معمولاً برای درمان آکنه خفیف تا متوسط ​​استفاده می شود. هنگامی که برای درمان آکنه استفاده می شود، با کاهش میزان باکتری های مولد آکنه و با خشک شدن و لایه برداری پوست عمل می کند. برخی از مارک ها برای درمان بیماری پوستی خاصی به نام روزاسه استفاده می شوند. این ماده ممکن است به کاهش علائم ناشی از روزاسه، مانند جوش‌ها و برآمدگی‌های روی صورت کمک کند.

 

اگر از این دارو برای درمان آکنه استفاده می کنید، آن را در مناطقی از پوست خود که تحت تأثیر آکنه قرار گرفته است، بمالید. اگر از این دارو برای درمان روزاسه استفاده می کنید، آن را به صورت خود بمالید. از وارد کردن این دارو به چشم‌ها، داخل بینی یا دهان، روی لب‌ها خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک شود.

 

اگر این اتفاق افتاد، محل را با آب فراوان بشویید. پس از استفاده از این محصول دست های خود را بشویید. این ماده ممکن است مو یا پارچه را سفید کند. با دقت استفاده کنید و از تماس با مو و لباس جلوگیری کنید.

 

اسید سالیسیلیک در مقابل بنزوئیل پراکسید

 

سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید هر دو معمولاً در محصولات مراقبت از پوست برای درمان آکنه استفاده می‌شوند، اما به روش‌های متفاوتی عمل می‌کنند. سالیسیلیک اسید یک بتا هیدروکسی اسید است که با حل کردن چربی و سلول های مرده پوست، پوست را لایه برداری می کند و منافذ را باز می کند. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی آن شناخته شده است که می تواند به کاهش قرمزی و تحریک مرتبط با آکنه کمک کند.

 

انواع اسکار آکنه

اسید چرب چیست و چه کاربردی دارد بیشتر بخوانید: اسید چرب چیست و چه کاربردی دارد

 

از طرف دیگر، بنزوئیل پراکساید یک عامل ضد باکتری است که باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین می برد. همچنین به کاهش التهاب کمک می کند و می تواند از ایجاد آکنه های جدید جلوگیری کند. با این حال، بنزوئیل پراکسید می تواند پوست را خشک و تحریک کند، در حالی که سالیسیلیک اسید به طور کلی ملایم تر است و برای افراد با پوست حساس مناسب تر است. بنزوئیل پراکسید روی حوله ها و لباس ها نیز سفید کننده است.

 

بسیاری از درمان های خوراکی و موضعی برای بهبود آکنه در دسترس هستند. پزشکان ژل، کرم و پماد حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید و غیره را تجویز می کنند. مزایای هر یک از آنها می تواند متفاوت باشد.

 

محققان تخمین می زنند که آکنه حدود 85 درصد از نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد که می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. زنان ممکن است بیشتر از مردان آکنه را تجربه کنند.

 

تفاوت اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکساید

 

سالیسیلیک اسید، اسیدی است که در آسپرین دارویی نیز وجود دارد. بنزوئیل پراکسید یک ماده شیمیایی موجود در برخی از محصولات سفید کننده است. افراد می توانند محصولات آکنه حاوی سالیسیلیک اسید را بدون نسخه بخرند. این ماده در بسیاری از محصولات شستشو و باقیمانده در غلظت های بین 0.5٪ تا 2٪ وجود دارد.

 

افراد همچنین می توانند داروهای آکنه حاوی بنزوئیل پراکساید را بدون نسخه خریداری کنند. غلظت بنزوئیل پراکسید در این محصولات از 2.5٪ تا 10٪ متغیر است. برخی از داروهای آکنه حاوی بنزوئیل پراکساید در ترکیب با سایر مواد هستند. این محصولات فقط با نسخه در دسترس هستند. برخی از محصولات هستند که حاوی بنزوئیل پراکساید و یک رتینوئید موضعی هستند.

 

فواید سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکساید

 

در زیر به مزایای هر دو نوع درمان آکنه می پردازیم:

اسید سالیسیلیک به لایه برداری طبیعی پوست کمک می کند و به سلول های پوست اجازه می دهد تا از یکدیگر جدا شوند. این فرآیند می تواند از ایجاد جوش جلوگیری کند. یک مطالعه معتبر استفاده از سالیسیلیک اسید 0.5 درصد دو بار در روز را با دارونما در یک کارآزمایی 12 هفته ای مقایسه کرد. افرادی که از محصول اسید سالیسیلیک استفاده می کردند نسبت به افرادی که از دارونما استفاده می کردند، کاهش قابل توجهی در آکنه داشتند.

 

برخی از مطالعات نشان داده اند که لایه برداری شیمیایی سالیسیلیک اسید ممکن است به بهبود آکنه خفیف کمک کند. با این حال، مردم باید چندین بار از آنها استفاده کنند و نتایج آن مدت زیادی دوام نمی آورد. پزشکان استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید را یک تا سه بار در روز توصیه می کنند.

 

شواهد نشان می دهد که بنزوئیل پراکساید در بهبود آکنه موثر است. پزشکان استفاده از بنزوئیل پر اکسید را به تنهایی برای درمان آکنه خفیف یا همراه با سایر داروهای موضعی و خوراکی آکنه برای شرایط شدیدتر توصیه می کنند.

 

استفاده گسترده از آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی برای درمان آکنه منجر به افزایش مقاومت باکتری Propionibacterium acnes که مسئول ایجاد آکنه است، شده است. پزشکان ممکن است بنزوئیل پر اکسید را توصیه کنند زیرا به جلوگیری از مقاومت باکتریایی کمک می کند.

 

افرادی که از محصولات بنزوئیل پراکساید استفاده می کنند ممکن است تا هفته سوم درمان متوجه بهبودی شوند، اما ممکن است تنها پس از 2 تا 3 ماه حداکثر اثر را مشاهده کنند.

 

سالیسیلیک اسید برای درمان آکنه

 

اسید سالیسیلیک یک درمان موثر برای آکنه است که برخی از معایب بنزوئیل پراکساید را ندارد. اگر تا به حال متوجه شده اید که حوله های صورتتان لکه دار یا سفید شده، ممکن است از شوینده صورت بنزوئیل پر اکسید باشد. ما درمان آکنه پوستی محو شده خود را با متخصصان پوست فرموله کرده ایم تا به اندازه کافی اسید سالیسیلیک برای درمان جوش ها بدون تحریک پوست داشته باشد (4).

 

عوارض جانبی

 

هر کسی که به سالیسیلیک اسید حساسیت دارد نباید آن را روی پوست خود استفاده کند. بسیاری از شست‌وشوها و درمان‌های آکنه OTC ممکن است حاوی این ماده باشند، بنابراین بررسی همه مواد روی برچسب ضروری است. سایر عوارض جانبی این ماده عبارتند از: قرمزی پوست، التهاب، خشکی و لایه برداری.

 

برای جلوگیری از این عوارض جانبی رایج، افراد می توانند مصرف روزانه آن را شروع کرده و به تدریج به دو یا سه بار در روز برحسب تحمل افزایش دهند. استفاده طولانی مدت و بیش از حد از این ماده، به ویژه در کودکان زیر 12 سال، ممکن است باعث مسمومیت با سالیسیلات شود.

 

این ماده همچنین ممکن است با برخی واسطه‌ها از جمله:عوامل اسیدی، برخی از رقیق کننده های خون، داروهای ضد دیابت، آسپرین، کورتیکواستروئیدها، دیورتیک ها، متوترکسات، پیرازین آمید، گوگرد و عوامل اوریکوزوریک تداخل ایجاد کند. هر کسی که از این داروها استفاده می کند باید قبل از شروع داروهای آکنه OTC با پزشک صحبت کند.

 

عوارض جانبی بنزوئیل پراکسید می تواند شامل این موارد باشد: لایه برداری، سرخی، سوزش و تحریک. هرچه غلظت بنزوئیل پراکسید در محصول بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که شخص عوارض جانبی را تجربه کند. هر کسی که به بنزوئیل پراکساید حساسیت دارد باید از هر محصولی که حاوی آن است اجتناب کند.

 

پزشک می تواند به فرد کمک کند تا با توجه به نوع آکنه، مناسب ترین محصول موضعی یا خوراکی را انتخاب کند. هنگامی که پزشکان آکنه را تشخیص می دهند، این وضعیت را به عنوان خفیف، متوسط ​​یا شدید طبقه بندی می کنند. این طبقه بندی به پزشکان اجازه می دهد تا مناسب ترین درمان را انتخاب کنند.

 

پزشکان ممکن است اضافه کردن سالیسیلیک اسید را به سایر درمان‌های آکنه متوسط ​​یا شدید توصیه کنند. افراد می توانند از بنزوئیل پراکساید به تنهایی برای آکنه خفیف استفاده کنند. اگر آنها بهبودی با بنزوئیل پر اکسید مشاهده نکردند، می توانند درمان های اضافی مانند آنتی بیوتیک های موضعی یا رتینوئیدها را امتحان کنند.

 

اگر فردی عوارض جانبی آزاردهنده ای از سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پر اکسید را تجربه کند، می تواند دفعات استفاده از آنها را کاهش دهد. هرکسی که عوارض جانبی شدید یا غیرقابل تحملی دارد باید استفاده از محصولات را متوقف کند (5).

 

اسید سالیسیلیک را از کجا تهیه کنیم

 

شما می توانید سالیسیلیک اسید را به عنوان یک ماده فعال در برخی از شوینده های صورت، درمان  لکه صورت، در درمان آکنه پوستی و رفع کننده آکنه بیابید. برای تهیه این ماده در بسته بندی 25 کیلوگرمی می توانید با کارشناسان ما در آرکا شیمی گستر سپیدار در ارتباط باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس