اسید گلیکولیک یا ویتامین C

اسید گلیکولیک یا ویتامین C

 

اسید گلیکولیک یا ویتامین C برای روشن شدن پوست

 

اسید گلیکولیک یا ویتامین C برای روشن شدن پوست، کدام یک عملکرد بهتری بر روی پوست دارن؟ با تشدید توجه به مراقبت از پوست، موادی مانند اسید گلیکولیک و ویتامین C در مرکز توجه قرار گرفته اند. این ستاره‌های تحسین‌شده مراقبت از پوست به دلیل قابلیت‌های روشن‌کننده پوست مورد احترام هستند، اما این سوال باقی می‌ماند: کدام یک از این دو بر روی پوست موثرتر است؟

 

این مقاله با بررسی ویژگی‌های متمایز اسید گلیکولیک و ویتامین C، که توسط مطالعات بالینی و نقل قول‌های متخصص پوست تقویت شده است، از قهرمان بلامنازع روشن‌سازی پوست رونمایی می‌کند.

 

مراقبت از پوست با اسید گلیکولیک

 

یک ستاره در حال ظهور در کهکشان مراقبت از پوست، اسید گلیکولیک یک نوع آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که از نیشکر فروتن است. این اسید محلول در آب توانایی ذاتی لایه برداری پوست را دارد. آن را به عنوان یک دست نامرئی تصور کنید که به آرامی پیوندهایی را که به سلول های مرده پوست می چسبند، از بین می برد.

 

این فرآیند لایه برداری، سلول های روشن تر و جوان تر پوست را که در زیر لایه کدر پنهان شده بودند، آشکار می کند. اما این همه ماجرا نیست. گلیکولیک اسید یک گام فراتر می رود و تولید کلاژن را برای بهبود بافت پوست تحریک می کند. قابلیت های همه جانبه آن جایگاه ویژه ای را در دنیای مراقبت از پوست ضد پیری برای آن به ارمغان آورده است.

 

ویتامین C برای مراقبت از پوست

 

ویتامین C که به نام اسید آسکوربیک نیز شناخته می شود، یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. همچنین در تولید کلاژن نقش دارد که به سفت و جوان ماندن پوست کمک می کند. نشان داده شده است که ویتامین C با مهار تولید ملانین، که مسئول ایجاد لکه های تیره و پرپیگمانتاسیون است، به روشن شدن پوست کمک می کند.

 

آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان

 

ویتامین C با پوست شما چه می کند؟

 

  • به تولید کلاژن کمک می کند:
    ویتامین C که اغلب به شکل اسید ال اسکوربیک (که یکی از انواع قوی‌تر در نظر گرفته می‌شود)، فسفات اسکوربیل یا THD (تتراهگزیل دسیل آسکوربات) وجود دارد، ثابت شده است که با تقویت گردش سلولی و تغذیه پوست با یک آنتی اکسیدان قوی، به تولید کلاژن کمک می‌کند.

 

ویتامین C برای مراقبت از پوست
ویتامین C برای مراقبت از پوست

 

  • پوست را روشن می کند و لکه های تیره (هیپرپیگمانتاسیون) را کاهش می دهد:
    همچنین به روشن شدن پوست و خلاص شدن از شر لکه های تیره ناشی از آفتاب یا سایر آسیب های رادیکال آزاد کمک می کند. یک سرم ویتامین C با کیفیت خوب که به طور مرتب استفاده می شود می تواند به کاهش علائم پیری کمک کند.

 

آسیب رادیکال های آزاد چیست؟


رادیکال‌های آزاد مانند مزاحم‌های ناپایدار در بدن شما هستند. آنها یک قطعه گم شده دارند، بنابراین سعی می کنند آن را از مولکول های دیگر بدزدند. این می تواند مشکلی به نام استرس اکسیداتیو ایجاد کند که در آن عدم تعادل بین این مولکول ها و توانایی بدن برای متوقف کردن آنها وجود دارد.

 

رادیکال های آزاد می توانند از طریق منابع مختلفی تولید شوند، از جمله قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید، آلودگی، دود تنباکو، برخی داروها، و حتی به عنوان محصولات جانبی فرآیندهای طبیعی بدن مانند متابولیسم.

 

وقتی رادیکال‌های آزاد با مولکول‌های بدن مانند DNA، پروتئین‌ها و لیپیدها (چربی‌ها) تعامل دارند، می‌توانند به این مولکول‌ها آسیب وارد کنند. این آسیب به نوبه خود در مسائل مختلف سلامتی از جمله پیری زودرس پوست نقش دارد.

 

ویتامین C در کرم یا لوسیون پاک کننده.

 

محصولات ویتامین C مانند کرم ها و پاک کننده های لایه بردار صورت می توانند تا حدودی به این نگرانی ها کمک کنند، اما اغلب قدرت یا قدرت ویتامین C خالص در چنین محصولاتی ناشناخته است.

 

سرم ویتامین C

 

سرم ویتامین C معمولاً در غلظت های مختلف متناسب با انواع پوست وجود دارد و به راحتی قابل تشخیص است. می توانید قدرت محصولات حاوی این ماده را مورد استفاده خود را بر روی برچسب سرمی که خریداری می کنید بررسی کنید. نه همه، بلکه بسیاری از برندها روی برچسب نشان می دهند که آیا 5، 10، 15 یا حتی 20+ درصد سرم  خالص دارند یا خیر.

 

حساسیت پوست: اگر نوع پوست حساسی دارید، ممکن است بخواهید با غلظت کمتر شروع کنید و به نظارت بر واکنش پوست خود ادامه دهید. این بهترین راه برای جلوگیری از تحریک پوست است.

 

گلیکولیک اسید با پوست شما چه می کند؟

 

  • پوست را لایه برداری می کند و از سلول های مرده پوست مطلع می شود:

گلیکولیک اسید، یک آلفا هیدروکسی اسید، مشتق طبیعی نیشکر و برخی میوه ها، فواید متعددی برای پوست دارد. قابل ذکر است که در تقویت لایه برداری با از بین بردن پیوندهای بین سلول های مرده پوست و ایجاد پوستی صاف تر و روشن تر عمل می کند.

 

این اسید تولید کلاژن را تحریک می کند، به افزایش هیدراتاسیون پوست کمک می کند و دارای خواص ضد باکتریایی است که جوش ها را کاهش می دهد.

 

مراقبت از پوست با اسید گلیکولیک
مراقبت از پوست با اسید گلیکولیک

 

کمک می کند تا ویتامین C و سایر محصولات فعال مراقبت از پوست به عمق بیشتری نفوذ کنند.
علاوه بر این، این ماده با از بین بردن سلول های مرده پوست، جذب سایر مواد مراقبت از پوست از جمله ویتامین ث را بهینه می کند و اجازه نفوذ عمیق تر و نتایج بهتر را می دهد.

 

  • رنگ پوست را یکنواخت می کند و سرعت تجزیه کلاژن را کاهش می دهد:
    علاوه بر این، این اسید ظاهر منافذ را به حداقل می رساند، رنگ پوست را یکدست می کند، چرخش سلولی را تسریع می کند و نقش مهمی در جلوگیری از تجزیه کلاژن ایفا می کند. اثر هم افزایی آن با ویتامین C فرآیند جذب بهینه را تضمین می کند و مزایای هر دو ماده را به حداکثر می رساند.

 

آیا باید از اسید گلیکولیک یا سرم ویتامین C استفاده کرد؟


بنابراین چگونه محصول مناسب را با توجه به نیازهای خاص و نوع پوست خود انتخاب می کنید؟ در اینجا راهنمایی وجود دارد که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا باید فقط با یکی شروع کنید یا هر دو را برای رفع چندین نگرانی پوستی بگنجانید.

 

اسید گلیکولیک را به عنوان یک پاک کننده دقیق تصور کنید که سلول های مرده پوست را با دقت از بین می برد. ویتامین C، جادوگر تقویت کلاژن را در اینجا وارد کنید تا بافت و درخشندگی پوست خود را افزایش دهید. آنها هر دو مواد بسیار قدرتمند و مفیدی هستند که می توانند در رژیم مراقبت از پوست شما گنجانده شوند و شما می توانید هر دو را در یک سرم دریافت کنید، بنابراین نیازی به خرید چندین سرم جداگانه نیست.

 

ویتامین C یا اسید گلیکولیک: برای روشن کردن پوست کدام بهتر است؟

 

ویتامین C موضعی برای مدت طولانی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و به عنوان یکی از قوی ترین مواد در مراقبت از پوست لقب گرفته است. این در کاهش ظاهر لکه های تیره، کاهش سرعت تولید ملانین و ترویج کلی روشن تر شدن پوست موثر است. بازیکن بزرگی بودن برای کمک به ظاهر جوان.

 

اسید گلیکولیک یا رتینول برای پوست کدام بهتر است؟

 

می دانم که در این مقاله درباره ویتامین سی در مقابل گلیکولیک اسید صحبت می کنیم. اما اجازه دهید به طور خلاصه به نحوه مقایسه اسید گلیکولیک با رتینول در مورد ضد پیری اشاره کنم، زیرا هر دوی آنها دو تا از قوی ترین مواد در محصولات مراقبت از پوست مدرن هستند.

 

رتینول یکی دیگر از مواد موثره است که در میان بسیاری از افرادی که به مراقبت از پوست علاقه دارند بسیار محبوب است. به احتمال زیاد شما یا در مورد آن شنیده اید یا شاید قبلاً آن را امتحان کرده باشید. همانطور که قبلا ذکر شد استفاده از گلیکولیک اسید به حذف سلول های مرده روی پوست کمک می کند تا مسیر روشنی برای ویتامین سی و رتینول ایجاد شود تا جادوی خود را انجام دهند.

 

با این حال، ایده خوبی است که گلیکولیک اسید خود را با ویتامین ث به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از پوست صبح خود قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب و رتینول که بهتر است در شب استفاده کنید، ترکیب کنید.

 

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ادتا بیشتر بخوانید: اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ادتا چیست

متخصصان پوست توصیه می کنند که گلیکولیک اسید و رتینول را همزمان ترکیب نکنید. اما هر دو محصول را می توان در یک روز اما در ساعات مختلف روز استفاده کرد.

 

چرا؟ زیرا ممکن است یکی جذب دیگری را کاهش دهد و آن را کم تحرک کند. بنابراین پاسخ این است که آنها هم برای پوست فوق العاده هستند و هم اهداف مختلفی دارند، اما در پایان روز، رتینول کمی بیشتر از گلیکولیک اسید در مبارزه با چین و چروک و ظاهر خطوط ریز ارائه می دهد.

 

بهترین راه برای گنجاندن ویتامین C، اسید گلیکولیک و رتینول در روتین مراقبت از پوست:


این کاری است که من انجام می دهم تا بهترین استفاده را از محصولاتم طبق توصیه متخصص پوستم انجام دهم:

 

  • صبح – سرم ترکیبی از ویتامین سی و گلیکولیک اسید با قدرت بالا همراه با اسید هیالورونیک، برای مقابله با رنگدانه ها و لکه های تیره، آبرسانی به پوست و حذف سلول های مرده، و به دنبال آن کرم ضد آفتاب رنگی با SPF بالا برای حفظ سلامت و محافظت از پوست در کل پوست من است.

 

اسید هیالورونیک چیست و چه کاربردی دارد؟
اسید هیالورونیک چیست و چه کاربردی دارد؟

 

  • عصر – رتینول برای تقویت تولید کلاژن و کاهش ظاهر خطوط ریز و به دنبال آن کرم شب غنی ضد چروک. خیلی به نظر می رسد، اما در واقع بسیار آسان است و فقط 3-5 دقیقه صبح و شب برای من وقت می گیرد.

 

این یک تلاش کوچک روزانه است که به طور مداوم برای نتایج بزرگ انجام می شود. من از اواخر دهه 30م این کار را انجام داده ام و پوستم در واقع در 40 سالگی نسبت به قبل از شروع این هنگ بهتر به نظر می رسد. پس از نظر حقیر من قطعا ارزشش را دارد.

 

ایجاد حس تولید کلاژن:

 

بیایید از کلاژن صحبت کنیم – جام مقدس برای پوست جوان. هر دو ویتامین ث و گلیکولیک اسید در اینجا نقش اساسی دارند. ویتامین C سنتز کلاژن را تنظیم می کند، رشد جدید را تشویق می کند و به پیوند کلاژن کمک می کند. از طرف دیگر، اسید گلیکولیک با از بین بردن سلول های قدیمی پوست و ایجاد راه برای سلول های جدید به محافظت از کلاژن کمک می کند.

 

عوارض مصرف ویتامین C و اسید گلیکولیک چیست؟

 

اگرچه بیشتر عوارض جانبی موقتی هستند و معمولاً بر افرادی با انواع پوست حساس‌تر تأثیر می‌گذارند، مهم است که این موارد را درک کنید تا بدانید به چه مواردی باید توجه کنید.

 

عوارض جانبی موقت

 

  • تحریک پوست: ترکیب ویتامین ث و گلیکولیک اسید ممکن است خطر تحریک پوست را به خصوص برای پوست های حساس افزایش دهد. معرفی تدریجی و نظارت دقیق توصیه می شود.

 

  • خشکی یا لایه برداری: خاصیت لایه برداری اسید گلیکولیک، همراه با ویتامین C، ممکن است منجر به خشکی یا لایه برداری به خصوص با غلظت های بالاتر شود. تنظیم دوز یا فرکانس می تواند به به حداقل رساندن این اثرات کمک کند.

 

  • حساسیت به خورشید: هر دو ماده می توانند حساسیت به نور را افزایش دهند. استفاده از کرم ضد آفتاب در طول روز برای جلوگیری از آسیب احتمالی خورشید و کاهش خطر عوارض جانبی بسیار مهم است. در حالت ایده آل، اگر مدت طولانی را در خارج از منزل سپری می کنید، همیشه باید سعی کنید از کلاه استفاده کنید.

 

  • احساس سوزن سوزن شدن: هنگام استفاده همزمان از ویتامین سی و گلیکولیک اسید ممکن است احساس سوزن سوزن شدن ایجاد شود. اگر ناراحت کننده یا مداوم است، تنظیم استفاده را در نظر بگیرید یا با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

عوارض جانبی طولانی مدت

 

  • حساسیت پوستی: استفاده طولانی مدت از ویتامین C و اسید گلیکولیک ممکن است منجر به حساسیت پوست در برخی افراد شود و باعث افزایش حساسیت یا تحریک شود. به طور منظم پاسخ پوست خود را ارزیابی کنید و محصولات را بر اساس آن تنظیم کنید. ممکن است هر از گاهی نیاز به استراحت از مواد فعال مانند این داشته باشید. اگر پوست شما به آن نیاز دارد، هر 10 تا 12 هفته یک هفته.

 

  • لایه برداری بیش از حد: استفاده مداوم از اسید گلیکولیک، به خصوص در غلظت های بالاتر، ممکن است منجر به لایه برداری بیش از حد و در نتیجه خشکی، قرمزی یا نازک شدن پوست شود. نظارت بر وضعیت پوست و تنظیم دفعات استفاده در صورت نیاز ضروری است.

 

نحوه استفاده از اسید گلیکولیک و ویتامین C

 

خوشبختانه، می توانید از اسید گلیکولیک و ویتامین C با هم استفاده کنید. به این ترتیب، می توانید فواید فوق العاده و تغییر دهنده پوست هر دو را در روتین مراقبت از پوست خود ترکیب کنید.

اگر به دنبال یک دوتایی مراقبت از پوست هستید تا به شما کمک کند تا به پوستی شبنم دار، درخشان و یکنواخت رویاهای خود برسید، دیگر به دنبال آن نباشید. اما آیا راه بهینه ای برای ترکیب موفقیت آمیز آنها وجود دارد؟

 

هنگام استفاده از اسید گلیکولیک و ویتامین C با هم، همیشه می خواهید با محصول گلیکولیک اسید خود شروع کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که آن را در پاک کننده خود بگنجانید یا از پدهای شفاف کننده Crystal Clear ما استفاده کنید.

 

ما این پدها را دوست داریم، زیرا آنها نه یک بلکه از دو اسید آلفا هیدروکسی ( گلیکولیک اسید و اسید لاکتیک) استفاده می کنند. آنها همچنین شامل یک اسید بتا هیدروکسی، اسید سالیسیلیک، برای نفوذ بیشتر در منافذ هستند.

 

ساختار شیمیایی اسید سالیسیلیک
ساختار شیمیایی اسید سالیسیلیک

 

به این ترتیب، پس از استفاده، می‌توانید سلول‌های مرده پوست را در حالی که پد را روی صورت خود می‌کشید از بین ببرید – محصول را پشت سر بگذارید تا به کار خود ادامه دهد.

پس از اتمام، یک پوست تمیز و خالی و منافذ باز دارید.

 

پس از آن، وقت آن است که ویتامین سی خود را بمالید. به دنبال محصولی باشید که شکل بیولوژیکی فعال تری داشته باشد، مانند 10٪ اسید ال اسکوربیک، تا بتواند فوراً روی صورت شما اثر کند.

 

مطالعات بالینی و نقل قول های متخصص پوست

 

کانون توجه صنعت مراقبت از پوست اغلب بین اسید گلیکولیک و ویتامین C قرار می گیرد که هر دو به دلیل خواص روشن کنندگی خود شناخته شده اند. با این حال، مطالعات بالینی متعدد و شواهد متخصص پوست نشان می دهد که گلیکولیک اسید ممکن است ماده موثرتری برای روشن کردن پوست باشد.

 

یک مطالعه منتشر شده در مجله Cosmetic Dermatology تجزیه و تحلیل مقایسه ای بین لایه برداری با گلیکولیک اسید و لایه برداری ویتامین ث ارائه کرد. نتایج ترازو را به نفع اسید گلیکولیک منحرف کرد که کاهش قابل توجهی در هایپرپیگمانتاسیون را نشان داد.


دکتر هدر وولری لوید، متخصص پوست، در مصاحبه ای با Allure، گلیکولیک اسید را به عنوان یک روشن کننده قوی پوست تحسین کرد. وی اظهار داشت: گلیکولیک اسید یک لایه بردار عالی است که به روشن شدن پوست و بهبود بافت پوست کمک می کند و همچنین تولید کلاژن را تحریک می کند که می تواند به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک کمک کند.

 

شواهد روی هم چیده شده اند و حکم مراقبت از پوست واضح است: در حالی که اسید گلیکولیک و ویتامین C هر دو پتانسیل روشن شدن پوست را دارند، گلیکولیک اسید تاج اثربخشی آن را به خود اختصاص می دهد. با داشتن توانایی لایه برداری، تحریک تولید کلاژن و کاهش هایپرپیگمانتاسیون، جای تعجب نیست که اسید گلیکولیک یک عنصر ستاره در مراقبت از پوست ضد پیری است.

 

اگر پوست روشن‌تر و جوان‌تر هدف مراقبت از پوست شماست، ممکن است زمان آن رسیده باشد که از یک محصول گلیکولیک اسید در روتین مراقبت از پوست خود استقبال کنید. با این حال، همیشه به یاد داشته باشید که قبل از شروع هر رژیم مراقبت از پوست جدید، مشاوره با یک متخصص پوست بسیار مهم است.

 

چکیده مقاله

 

استفاده از اسید گلیکولیک و ویتامین C با هم می تواند تأثیر مثبت و گسترده ای بر روی پوست شما داشته باشد – اگر به روش صحیح انجام شود. استفاده از محصول اسید گلیکولیک خود ابتدا برای پاکسازی پوست و به دنبال آن محصول ویتامین C شما به این معنی است که هر دو محصول می توانند تا حد امکان موثر باشند. فواید ترکیبی آنها می تواند پوست شما را بازسازی کند و آن را شبنم تر، یکنواخت تر و درخشان تر کند.

 

منابع:

dermatologistschoice.com

skinpharm.com

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


اطلاعات تماس


ساعات کاری