حلال شیمیایی چیست و چه کاربردی دارد؟

حلال شیمیایی چیست و چه کاربردی دارد؟

حلال شیمیایی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

حلال شیمیایی چیست و چه کاربردی دارد؟ حلال به هر ماده ای گفته می شود که معمولاً مایع است و برای حل کردن، تعلیق یا استخراج مواد دیگر استفاده می شوند و می تواند یک یا چند ماده را حل کند و در نتیجه محلول ایجاد کند و محلولی از مخلوط همگن تشکیل می دهد. یکی از رایج ترین نمونه این مواد آب است که معمولاً برای حل کردن مولکول های قطبی استفاده می شود.

 

حلال جزء موجود در محلول است که بیشترین مقدار را دارد و شکل فیزیکوشیمیایی ماده را به صورت جامد، مایع یا گاز تعیین می کند. این مواد معمولاً اما نه لزوماً همیشه مایع هستند و همچنین می توانند گاز یا جامد باشند.

 

حلال چیست
حلال چیست

 

حلال های آلی ساختار مشترکی دارند. حلال های آلی هم طبیعت آبگریز و هم آبدوست، فرار و با وزن مولکولی کم هستند و به شکل مایع در دمای اتاق وجود دارند. این مواد بخشی است که معمولاً از بیش از 50 درصد یک محلول تشکیل شده است، در حالی که حلال بخشی است که در حلال مخلوط می شود. به طور معمول، این کمتر از 50٪ محلول است (1).

 

طبقه بندی حلال ها

 

  • حلال های آلی
  • حلال های معدنی

 

نوع معدنی حاوی عنصر کربن نیستند و رایج ترین آنها آب و آمونیاک مایع هستند. در حالی که حلال های آلی مانند الکل ها، گلیکول اترها حاوی کربن و اکسیژن در ساختار خود هستند.

 

دو نوع حلال بسته به قطبیت وجود دارد:

  • غیر قطبی
  • قطبی

 

قطبیت به سادگی توانایی یک حلال خاص برای حل شدن یک املاح را تعریف می کند. یک مورد خاص جیوه است که محلول های آن به عنوان آمالگام شناخته می شود. همچنین محلول های فلزی دیگری نیز وجود دارند که در دمای اتاق مایع هستند. به طور کلی، ثابت دی الکتریک حلال معیار تقریبی از قطبیت حلال را ارائه می دهد.

 

حلال های قطبی (به عنوان مثال، آب) به تشکیل یون ها کمک می کنند. حلال های غیر قطبی ها (به عنوان مثال، هیدروکربن ها) این کار را نمی کنند. این مواد ممکن است اسیدی، بازی، آمفوتریک (هر دو)، یا آپروتیک (هیچکدام) باشند.

 

حلال قطبی و غیر قطبی
حلال قطبی و غیر قطبی

 

حلال های آلی انواع مبتنی بر کربن هستند (یعنی در ساختار مولکولی خود کربن دارند). بسیاری از کلاس های مختلف مواد شیمیایی را می توان به عنوان حلال های آلی استفاده کرد، از جمله هیدروکربن های آلیفاتیک، هیدروکربن های معطر، آمین ها، استرها، اترها، کتون ها و هیدروکربن های نیتراتی یا کلردار.

 

ترکیبات آلی مورد استفاده به عنوان این مواد، شامل ترکیبات معطر و سایر هیدروکربن ها، الکل ها، استرها، اترها، کتون ها، آمین ها و هیدروکربن های نیتراتی و هالوژنه می باشد. کاربرد اصلی آنها به عنوان رسانه برای سنتزهای شیمیایی، به عنوان پاک کننده های صنعتی، در فرآیندهای استخراج، در داروسازی، در جوهر، و در رنگ ها و لاک ها است.

 

آب به طور گسترده ای به عنوان یکی از این مواد در نظر گرفته می شود، زیرا می تواند تقریباً هر املاحی را حل کند. در محل کار، برخی از حلال های آلی ممکن است برای آنها و محیط زیست مضر باشد.

 

به عنوان مثال، مولکول های آب دارای قطبیت بسیار بالایی هستند، به همین دلیل است که می تواند املاح قطبی را حل کند. این همچنین در مورد نوع قطبی دیگر مانند متانول نیز صدق می کند.

 

املاح غیر قطبی شامل گریس، روغن یا چربی است. اینها اصلا در آب حل نمی شوند. به جای آن از انواع غیر قطبی از جمله بنزن و تتراکلرید کربن استفاده می شود.

 

حلال های قطبی

 

حلال قطبی نوعی حلال است که بارهای جزئی یا گشتاورهای دوقطبی زیادی دارد. پیوندهای بین اتم ها دارای الکترونگاتیوی بسیار متفاوت اما قابل اندازه گیری هستند. نوع قطبی می تواند یون ها و سایر ترکیبات قطبی را حل کند.

 

این نوع از مواد مولکول های دوقطبی قوی هستند که به عنوان یک شکل رابط، از پیوند هیدروژنی نیز استفاده می کنند. این نوع از مواد نیز اغلب با شکستن پیوندهای کووالانسی املاح عمل می کنند و باعث یونیزاسیون املاح می شوند.

 

رایج ترین این موارد، مورد استفاده در سیستم های دارورسانی، حلال های قطبی، از جمله، آب و الکل هستند. انواع قطبی دیگر مانند الکل‌ها، آلدئیدها و کتون‌های قند و سایر ترکیبات گروه‌های -OH، محلول‌های معمولی هستند که برای آنها از حلال‌های قطبی استفاده می‌شود.

 

  • آیا آب یک حلال قطبی است؟ به دلیل قطبیت یون های خود، آب با مواد باردار و قطبی برهمکنش متفاوتی نسبت به مواد غیرقطبی دارد. مولکول های آب قطبی هستند، با بارهای هیدروژن جزئی مثبت، جزئی بارهای اکسیژن منفی و شکل کلی پیچ خورده (2).

 

  • آیا سرکه حلال است؟ برای مثال، سرکه محلول اسید استیک در آب است. نمی توان تشخیص داد که کدام ماده حل شونده و کدام حلال در محلول دو مایع است. علاوه بر این، solvent ماده ای است که در بیشترین مقدار یافت می شود. در سرکه حلال آب و املاح آن اسید استیک است.

 

حلال های غیر قطبی

 

حلال های غیرقطبی خاصیت دوقطبی کمی دارند یا اصلاً مشخص نیستند. اگرچه آنها تمایل به تشکیل مستقل دوقطبی ندارند، اما می توانند از برهمکنش های دوقطبی ناشی از دوقطبی برای حل املاح مناسب استفاده کنند.

 

حلال های غیرقطبی دارای ثابت دی الکتریک بین 1 تا 20 هستند و شامل روغن های ثابت، تتراکلرید کربن و کلروفرم می شوند. املاح یونی و قطبی در نوع غیرقطبی حلالیت کمی دارند یا اصلاً حل نمی شوند. با این حال، روغن ها، چربی ها و اسیدهای چرب به خوبی در نوع غیرقطبی حل می شوند.

 

حلال های آپروتیک

 

حلال های آپروتیک پروتون آزاد نمی کنند، اما ممکن است به عنوان یک solvent ساده عمل کنند، جایی که قطبیت اندازه گیری شده توسط ثابت دی الکتریک قابل توجه است، یا ممکن است به عنوان یک گیرنده پروتون یعنی پایه آپروتیک عمل کنند.

 

solvents آپروتیک ترکیبات قطبی مایعی هستند که فاقد اتم های هیدروژن قابل تجزیه هستند. اجسام شیمیایی مانند پیوندهای O-H و N-H در این انواع وجود ندارند. بنابراین، گروه های هیدروکسیل (-OH) و گروه های آمین (-NH2) در انواع آپروتیک وجود ندارند و قادر به تشکیل پیوند هیدروژنی نیستند.

 

حلال های آپروتیک با حلال های پروتیک توانایی حل شدن یون را دارند. کمبود هیدروژن اسیدی در این موارد وجود دارد، بنابراین یون های هیدروژن آزاد نمی شوند. انواع آپروتیک قطبی دارای مقادیر ثابت دی الکتریک هستند که حداقل یا متوسط ​​هستند. یک قطبیت متوسط ​​توسط این موارد ها دیده می شود.

 

  • آیا آب یک حلال آپروتیک است؟ هوا، اتانول، متانول، آمونیاک و اسید استیک از جمله موارد قطبی پروتیک هستند. حلال‌های آپروتیک قطبی هیچ اتم هیدروژن مستقیماً به یک اتم الکترونگاتیو متصل نیستند و قادر به پیوند با هیدروژن نیستند.

 

حلال های پروتیک

 

یک حلال پروتیک از مولکول هایی تشکیل شده است که ممکن است به عنوان دهنده پیوند هیدروژنی عمل کنند. نمونه‌هایی از این موارد حاوی آب، الکل و اسیدهای کربوکسیلیک هستند. انواعی که نمی توانند به عنوان اهدا کننده پیوندهای هیدروژنی عمل کنند، حلال های آپروتیک در نظر گرفته می شوند. نمونه‌هایی از آنها شامل اتر، متیلن کلرید و هگزان است.

 

ترکیباتی که با فرمول کلی ROH قابل توصیف هستند، حلال های پروتیک قطبی هستند. قطبیت حلال های پروتیک قطبی از دوقطبی پیوند O-H حاصل می شود. همراه با اندازه کوچک اتم هیدروژن، تفاوت زیاد در الکترونگاتیوی اکسیژن و اتم هیدروژن جداسازی مولکول‌های شامل گروه OH از آن دسته از ترکیبات قطبی را تضمین می‌کند (3).

 

کاربرد حلال چیست؟

 

حلال‌های هیدروکربنی و اکسیژن‌دار بیش از 50 سال است که مورد استفاده گسترده قرار گرفته‌اند. افراد به طور مستقیم از این مواد (به عنوان مثال، پاک کننده ناخن) استفاده می کنند. در موارد دیگر، این مواد بخشی از محصول دیگری است (به عنوان مثال، رنگ)، و در موارد دیگر، این مواد در فرآیند تولید برای ساخت یک محصول استفاده می‌شود. هنگام استفاده مستقیم از این مواد، برای استفاده ایمن از دستورالعمل های سازنده استفاده کنید.

 

کاربرد حلال ها
کاربرد حلال ها

 

حلال های مختلف در اهداف انتخابی مانند توسعه داروسازی بسیار موثر هستند. به عنوان مثال، در تولید پنی سیلین، حلال ناخالصی ها را در محلول نگه می دارد، بنابراین پنی سیلین به طور انتخابی با استخراج از مخلوط واکنش حذف می شود.

 

در برخی از جوهرها، این مواد به طور موثر به سرعت تبخیر می شود تا از لکه شدن جلوگیری کند و روشی مقرون به صرفه و کارآمد برای چاپ مجلات یا برچسب ها با استفاده از رنگ های زنده ارائه می دهد.

 

در لاک ناخن، هدف حلال حل شدن و کمک به مخلوط شدن یکنواخت سایر مواد با هم است و سپس با خشک شدن لاک، تبخیر می شود و سطحی صاف و یکدست ایجاد می کند. پاک کننده لاک ناخن نیز یک حلال است که برای این کاربرد خاص عمل می کند و برای تجزیه مواد موجود در لاک استفاده می شود.

 

این مواد معمولاً در صنایع مختلفی استفاده می شوند، از جمله:

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ادتا بیشتر بخوانید: اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ادتا چیست

  • تولید دارو
  • مواد غذایی
  • منسوجات
  • لاستیک
  • مهندسی
  • ساخت و ساز
  • کارخانه های تولید جوهر یا رنگ

 

انواع مضر می توانند از راه های مختلفی وارد بدن فرد شوند. به عنوان مثال، کارگران می توانند بخارات یا دودهایی را استنشاق کنند که سپس از طریق ریه ها قبل از عبور به جریان خون جذب می شوند.

 

سپس، اگر انواع خاصی با پوست فرد تماس پیدا کنند، خطر جذب آنها در بدن وجود دارد. همچنین خطر قورت دادن حلال های مایع توسط فرد وجود دارد که می تواند منجر به آسیب یا بیماری شود.

 

اگر اقدامات ایمنی مناسب در حین کار با این مواد اجرا نشود، خطری برای سلامت و ایمنی کارگران وجود دارد. توجه به این نکته مهم است که انواع مختلف می توانند به طرق مختلف بر سلامت فرد تأثیر بگذارند. اثرات کوتاه مدت معمولاً عبارتند از:

  • تحریک در ریه ها، چشم ها یا پوست
  • سردرد
  • سبکی سر یا حالت تهوع
  • سرگیجه
  • از دست دادن هوشیاری

 

حرکت و هماهنگی چشم و دست را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه احتمال تصادف را افزایش می دهد. علاوه بر این، برخی از این مواد ممکن است منجر به اثرات طولانی مدت نیز شوند، از جمله درماتیت یا بیماری.

 

کاربرد حلال ها در رنگ ها و پوشش ها

 

در رنگ‌ها، حلال‌ها اجزای مورد استفاده در فرمول رنگ را حل کرده یا پراکنده می‌کنند تا رنگ قوام مورد نظر را برای اجرا ایجاد کند و از توده‌ها یا کره‌ها جلوگیری کند. استرهای گلیکول اتر به برخی از رنگ های اسپری اضافه می شوند تا از خشک شدن آنها در هوا جلوگیری شود.

 

تبخیر آهسته این گروه قدرتمند از حلال‌ها به این معنی است که برای مثال، اتومبیل‌ها می‌توانند چندین کاربرد صاف و بی‌عیب از رنگ برای پرداخت زیباتر و بادوام‌تر داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مواد در رنگ ها و پوشش ها اینجا را کلیک کنید.

 

کاربرد حلال ها در جوهرها

 

بسیاری از جوهرها که برای چاپ همه چیز از مجلات گرفته تا بسته بندی مواد غذایی و برچسب استفاده می شوند، به حلال ها متکی هستند تا به درستی اعمال شوند، در جای خود باقی بمانند و به رنگ های زنده خود دست یابند.

 

تولوئن حلال هیدروکربنی به عنوان حلال جوهر در نوع تخصصی چاپ مجله استفاده می شود، زیرا به اندازه کافی سریع تبخیر می شود تا از لکه شدن جلوگیری کند و تولوئن باقی مانده به راحتی بازیافت می شود.

 

حلال ها در محصولات آرایشی

 

بسیاری از محصولات آرایشی به حلال‌ها متکی هستند تا مواد را حل کرده و به درستی کار کنند. از حلال ها در لوسیون ها، پودرها و کرم های موبر استفاده می شود تا قوام مناسبی برای محصول ایجاد کند. اتانول توسط تولید کنندگان عطر به عنوان نوع انتخابی آنها به دلیل بوی کم آن استفاده می شود.

 

نقطه جوش پایین اتانول به این معنی است که این مواد به سرعت تبخیر می شود و روی پوست باقی نمی ماند. اتیل استات یا استون در لاک ناخن استفاده می شود و به دلیل خاصیت خشک شدن سریع آن بسیار ارزشمند است.

 

همچنین در مایعات لاک پاک کن استفاده می شود و قدرت حلالیت بالای آن باعث می شود که لاک به راحتی از روی ناخن پاک شود.

 

کاربرد حلال ها در محصولات شوینده

 

گلیکول اترها به عنوان یک جزء فعال در فرمولاسیون شیشه های سنگین، کف و سایر فرمولاسیون های تمیز کننده سطوح سخت بسیار موثر هستند. این مواد سازگاری خوبی با آب، حلالیت بالا برای گریس ها و روغن ها و زیست تخریب پذیری خوبی دارند.

 

از ایزوپارافین ها برای خشکشویی لباس ها استفاده می شود. این مواد به دلیل بوی کم، مشخصات بهداشتی و زیست محیطی مطلوب، ویژگی های حمل ایمن و راندمان تمیز کنندگی عالی ارزش دارند.

 

کاربرد حلال ها در داروسازی

 

حلال ها در صدها محصول دارویی استفاده می شوند و در بسیاری از داروهایی که امروزه مردم استفاده می کنند، از پنی سیلین گرفته تا آسپرین، شربت سرفه و پمادهای موضعی کمک می کنند.

 

بوتیل استات برای خالص سازی پنی سیلین با نگه داشتن ناخالصی ها در محلول استفاده می شود در حالی که پنی سیلین به طور انتخابی با استخراج از مخلوط واکنش حذف می شود. 

 

کاربرد حلال ها در خودرو

 

حلال ها کمک می کنند تا کثیفی و آلودگی را از شیشه جلو پاک کنید. ایزوپروپیل الکل به عنوان حلال یخ زدایی و تمیز کردن شیشه جلو استفاده می شود زیرا به شکل مایع در زیر نقطه انجماد آب باقی می ماند و بنابراین به حذف یخ کمک می کند.

 

لکه هایی که روی شیشه جلو ظاهر می شوند را از بین می برد و همچنین در خانه در محصولات تمیز کننده پنجره استفاده می شود. هیدروکربن های آلیفاتیک در تولید لاستیک استفاده می شود. حلال هر لایه لاستیکی را قبل از اعمال لایه بعدی نرم و تمیز می کند و کیفیت چسبندگی آن به اتصال اجزای مختلف تایر برای افزایش ایمنی و بهبود عملکرد کمک می کند. 

 

نکات ایمنی

 

برای تولیدکنندگان، حلال‌ها تابع مقررات فدرال و ایالتی هستند، از جمله مقررات مربوط به ذخیره‌سازی صنعتی و دفع زباله‌های خطرناک، محدودیت‌های قرار گرفتن در محل کار، الزامات حمل و نقل ایمن مواد شیمیایی، و مقررات مربوط به انتشار مواد شیمیایی در هوا، زمین و آب

 

برای مصرف‌کنندگانی که از محصولات مراقبت شخصی استفاده می‌کنند که یا خودشان حلال هستند، مانند پاک‌کننده‌های لاک ناخن، یا محصولاتی که حاوی این موارد، مانند رنگ هستند، برای استفاده ایمن به دستورالعمل‌های سازنده مراجعه کنند.

 

برای پروژه‌های «خودت انجام بده» (DYI)، برای افرادی که با از انواع «قوی‌تر» کار می‌کنند، مانند پاک کننده‌های رنگ یا محصولات تمیزکننده قوی‌تر، مهم است که دستورالعمل‌های سازنده را برای استفاده ایمن از محصول به دقت دنبال کنند.

 

آژانس های فدرال از جمله آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) اطلاعات بهداشتی و ایمنی را در مورد انواع فردی منتشر می کنند.

 

FDA اخیراً فهرستی تهیه کرده است که در آن توصیه می‌کند که چه مقدار از این مواد باقی‌مانده توسط آژانس به عنوان ایمن در داروسازی در نظر گرفته می‌شود.

 

پرکلرواتیلن یا پرک، حلال شیمیایی غالب است که در تمیز کردن خشک استفاده می شود. این یک نوع تمیز کننده موثر است و توسط اکثر خشکشویی های حرفه ای استفاده می شود زیرا لکه ها و کثیفی ها را از انواع پارچه های رایج پاک می کند. EPA معتقد نیست که خشکشویی لباس ها با پرک منجر به افزایش خطر اثرات نامطلوب سلامتی برای افراد شود.

 

شورای شیمی آمریکا اعلامیه‌ای را منتشر کرده است که در آن «بایدها و نبایدها» برای استفاده ایمن از این مواد توضیح داده شده است. برخی از اصول و ملاحظات کلی که به به حداقل رساندن نگرانی‌های مربوط به اشتعال‌پذیری مربوط به هیدروکربن‌ها و انواع اکسیژن‌دار کمک می‌کنند، در سند راهنمای زیر گنجانده شده‌اند.

 

عوارض حلال ها

 

حلال ها می توانند شما را بیمار کنند:

  • بخارات تنفسی: رنگ ها و سایر محصولات هنگام استفاده، خشک شدن یا خشک شدن، بخارات این موارد از خود خارج می کنند.

 

  • تماس با پوست: برخی از این مواد می توانند از طریق پوست جذب شوند. تماس مکرر یا طولانی مدت پوست با انواع مایع این مواد ممکن است باعث سوختگی یا درماتیت شود.

 

  • تماس چشمی: تماس با نوع مایع و بخار این مواد می تواند باعث تحریک و التهاب شود.

 

  • بلع: می توانید این مواد را از طریق غذا، نوشیدنی و سیگار آلوده وارد بدن خود کنید.

 

انواع مختلف این مواد می توانند به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارند. غلظت بالای برخی از حلال ها در هوا می تواند باعث بیهوشی و مرگ شود. قرار گرفتن در معرض سطوح پایین‌تر این مواد می‌تواند منجر به اثرات کوتاه‌مدتی از جمله تحریک چشم‌ها، ریه‌ها و پوست، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه یا سبکی سر شود.

 

قرار گرفتن مکرر در معرض انواع خاص این مواد می تواند اثرات طولانی مدتی بر سلامت شما داشته باشد. اینها ممکن است شامل درماتیت و بیماری های کبدی، کلیوی یا عصبی باشد. اگر مطمئن نیستید که محصول شما حاوی چه نوع از این مواد است، باید برچسب محصول را بررسی کنید یا از تامین کننده خود برگه اطلاعات ایمنی بخواهید.

 

Solvent Formula MW Boiling
Point
(°C)
melting
point
(°C)
density
(g/mL)
Solubility² Dielectric
Constant ³
flash
point
(°C)
acetic acid C2H4O2 60.052 118 16.6 1.0446 Miscible 6.20 39
acetone C3H6O 58.079 56.05 -94.7 0.7845 Miscible 21.01 -20
acetonitrile C2H3N 41.052 81.65 -43.8 0.7857 Miscible 36.64 6
benzene C6H6 78.11 80.1 5.5 0.8765 0.18 2.28 -11
1-butanol C4H10O 74.12 117.7 -88.6 0.8095 6.3 17.8 37
2-butanol C4H10O 74.12 99.5 -88.5 0.8063 15 17.26 24
2-butanone C4H8O 72.11 79.6 -86.6 0.7999 25.6 18.6 -9
t-butyl alcohol C4H10O 74.12 82.4 25.7 0.7887 Miscible 12.5 11
carbon tetrachloride CCl4 153.82 76.8 -22.6 1.594 0.08 2.24
chlorobenzene C6H5Cl 112.56 131.7 -45.3 1.1058 0.05 5.69 28
chloroform CHCl3 119.38 61.2 -63.4 1.4788 0.795 4.81
cyclohexane C6H12 84.16 80.7 6.6 0.7739 0.0055 2.02 -20
1,2-dichloroethane C2H4Cl2 98.96 83.5 -35.7 1.245 0.861 10.42 13
diethylene glycol C4H10O3 106.12 246 -10 1.1197 10 31.8 124
diethyl ether C4H10O 74.12 34.5 -116.2 0.713 7.5 4.267 -45
diglyme (diethylene glycol
dimethyl ether)
C6H14O3 134.17 162 -68 0.943 Miscible 7.23 67
1,2-dimethoxy-
ethane (glyme, DME)
C4H10O2 90.12 84.5 -69.2 0.8637 Miscible 7.3 -2
dimethyl-
formamide (DMF)
C3H7NO 73.09 153 -60.48 0.9445 Miscible 38.25 58
dimethyl sulfoxide (DMSO) C2H6OS 78.13 189 18.4 1.092 Miscible 47 95
1,4-dioxane C4H8O2 88.11 101.1 11.8 1.033 Miscible 2.21(25) 12
ethanol C2H6O 46.07 78.5 -114.1 0.789 Miscible 24.6 13
ethyl acetate C4H8O2 88.11 77 -83.6 0.895 8.7 6(25) -4
ethylene glycol C2H6O2 62.07 195 -13 1.115 Miscible 37.7 111
glycerin C3H8O3 92.09 290 17.8 1.261 Miscible 42.5 160
heptane C7H16 100.20 98 -90.6 0.684 0.01 1.92 -4
hexamethylphosphoramide
(HMPA)
C6H18N3OP 179.20 232.5 7.2 1.03 Miscible 31.3 105
hexamethylphosphorous
triamide (HMPT)
C6H18N3P 163.20 150 -44 0.898 Miscible ?? 26
hexane C6H14 86.18 69 -95 0.659 0.0014 1.89 -22
methanol CH4O 32.04 64.6 -98 0.791 Miscible 32.6(25) 12
methyl t-butyl
ether (MTBE)
C5H12O 88.15 55.2 -109 0.741 5.1 ?? -28
methylene chloride CH2Cl2 84.93 39.8 -96.7 1.326 1.32 9.08
N-methyl-2-pyrrolidinone
(NMP)
CH5H9NO 99.13 202 -24 1.033 Miscible 32 91
nitromethane CH3NO2 61.04 101.2 -29 1.382 9.50 35.9 35
pentane C5H12 72.15 36.1 -129.7 0.626 0.04 1.84 -49
petroleum ether (ligroine) 30-60 -40 0.656 -30
1-propanol C3H8O 60.10 97 -126 0.803 Miscible 20.1(25) 22
2-propanol C3H8O 60.10 82.4 -88.5 0.785 Miscible 18.3(25) 12
pyridine C5H5N 79.10 115.2 -41.6 0.982 Miscible 12.3(25) 17
tetrahydrofuran (THF) C4H8O 72.106 65 -108.4 0.8833 soluble² 7.52 -14
toluene C7H8 92.14 110.6 -93 0.867 0.05 2.38(25) 4
triethyl amine C6H15N 101.19 88.9 -114.7 0.728 0.02 2.4 -11
water H2O 18.02 100.00 0.00 0.998 78.54
water, heavy D2O 20.03 101.3 4 1.107 Miscible ??
o-xylene C8H10 106.17 144 -25.2 0.897 Insoluble 2.57 32
m-xylene C8H10 106.17 139.1 -47.8 0.868 Insoluble 2.37 27
p-xylene C8H10 106.17 138.4 13.3 0.861 Insoluble 2.27 27
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


اطلاعات تماس


ساعات کاری