11 فایده روغن سیاه دانه

11 فایده روغن سیاه دانه

11 فایده روغن سیاه دانه

 

  • کاهش بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، ویتیلیگو و آکنه
  • بهبود زخم
  • کاهش خشکی پوست سر
  • دارای خواص کاهش قند خون
  • سرکوب کننده اشتها
  • توقف رشد سلول های سرطانی
  • کاهش نفخ و ناراحتی ناشی از سوء هاضمه
  • بهبود عملکرد ریوی
  • کاهش فشار خون
  • درمان ناباروری در مردان
  • حفظ سطح کلسترول

 

چه بلعیدن یک قاشق عسل برای آرام کردن سرفه یا نوشیدن یک فنجان بابونه برای کمک به خواب، به احتمال زیاد به عنوان یک درمان خانگی در روال سلامتی شما بوده است. در میان مواد قابل توجه درمان خانگی، روغن سیاه دانه یک عامل درمانی با خواص دارویی قوی برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است.

 

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از داروهای طبیعی از دانه‌ها، پوست، میوه‌ها و سایر قسمت‌های گیاه به قدمت خود انسان‌ها بازمی‌گردد. تا به امروز، روغن سیاه دانه کاربردهای عملی زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد.

 

روغن سیاه دانه چیست؟

 

روغن سیاه دانه از دانه های گیاه گلدار سالانه Nigella sativa استخراج می شود که به آن سیاه دانه یا زیره سیاه نیز می گویند. پنسیلوانیا روغن سیاه دانه بومی اروپای جنوبی، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا است و به دلیل یکی از اجزای اصلی آن، تیموکینون، برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله اختلالات قلبی عروقی، دیابت و سرطان‌ها و غیره استفاده می‌شود.

 

روغن سیاه دانه بیشتر در غذاها استفاده می شود، معمولاً به عنوان ادویه یا نگهدارنده. همچنین می توان آن را به صورت خوراکی به صورت پودر یا روغن مصرف کرد یا به صورت لوسیون یا ژل روی پوست استفاده کرد.

 

مواد نگهدارنده
مواد نگهدارنده

 

روغن سیاه دانه چه فوایدی دارد؟

 

روغن سیاه دانه دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی است، مانند اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد میکروبی، که آن را برای چندین بیماری مفید می کند.

 

تیموکینون، فراوان ترین جزء موجود در روغن سیاه دانه، مسئول بیشتر این فواید است. طبق تحقیقات، این ترکیب دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی و محافظ کبد و کلیه است که روند بهبودی را در طیف وسیعی از شرایط، از جمله آکنه و بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، بهبود می‌بخشد.

 

آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان

 

1. شرایط پوستی

 

روغن سیاه دانه به دلیل اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی خود ممکن است به کاهش علائم بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، ویتیلیگو و آکنه کمک کند.

 

انواع آکنه
انواع آکنه

 

اگزما یک بیماری التهابی پوستی است که باعث خشکی و خارش پوست، لکه های پوسته پوسته، تاول می شود و در موارد شدید می تواند پوست را مستعد عفونت کند. یک مطالعه با مقایسه استفاده از روغن سیاه دانه با داروهای استروئیدی موضعی و کرم بدون نسخه (OTC) بر روی اگزما دست نشان می دهد که روغن سیاه دانه ممکن است به اندازه یک کرم استروئیدی در درمان و کاهش شدت اگزما موثر باشد.

 

پسوریازیس وضعیتی است که باعث ایجاد لکه های خارش دار و/یا دردناک پوست قرمز با فلس های نقره ای می شود. یک مطالعه روی بزرگسالان مبتلا به پسوریازیس متوسط ​​تا شدید که با ترکیب موضعی گیاهی درمان شده‌اند، که زیره سیاه جزء اصلی آن است، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

ویتیلیگو یک اختلال مزمن خود ایمنی که با از دست دادن رنگدانه در تکه های پوست مشخص می شود. یک مطالعه کوچک روی 33 فرد مبتلا به ویتیلیگو نشان داد که هنگام درمان با کرم موضعی حاوی روغن سیاه دانه، رنگدانه‌ های معنی‌داری در دست‌ها، صورت و ناحیه تناسلی شرکت‌ کنندگان مشاهده شد.

 

آکنه ولگاریس یک اختلال التهابی پوستی است که در اثر انسداد فولیکول‌ های مو ایجاد می‌شود که ضایعات ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان می دهد که خواص ضد میکروبی و ضد التهابی روغن سیاه دانه ممکن است مزایای کاهش آکنه را به همراه داشته باشد.

 

در واقع، یک مطالعه نشان می‌دهد که 58 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که از لوسیون حاوی 10 درصد روغن سیاه دانه در یک دوره دو ماهه استفاده کردند، پاسخ‌ های مثبتی به درمان از جمله کاهش جوش‌ها مشاهده کردند. علاوه بر این، شرکت کنندگان هنگام استفاده از لوسیون حاوی روغن سیاه دانه هیچ عارضه جانبی را متذکر نمی شوند.

 

2. التیام زخم

 

تیموکینون به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی خود می تواند باعث بهبود زخم شود. روغن سیاه دانه همچنین می تواند تولید کلاژن را تحریک کرده و روند بهبودی پوست را تسریع کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است زیرا داده ها در مورد خواص ترمیم زخم روغن سیاه دانه تا حد زیادی محدود به مطالعات حیوانی است.

 

3. سلامت مو

 

روغن سیاه‌دانه ممکن است به کاهش شرایط پوست سر مانند خشکی پوست سر (درماتیت سبورئیک یا جوش‌هایی که ممکن است در نزدیکی فولیکول‌ های مو رخ دهد) کمک کند، با توجه به مزایای ضدالتهابی که دارد. همچنین برخی ادعاها وجود دارد که به ریزش مو کمک می کند، اگرچه تحقیقات انجام نشده است.

 

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ادتا بیشتر بخوانید: اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ادتا چیست

4. دیابت

 

بر اساس مطالعه ای که در مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی هند منتشر شد، به نظر می رسد روغن سیاه دانه در بیماران مبتلا به دیابت دارای خواص کاهش قند خون است، به این معنی که ممکن است در کاهش قند خون موثر باشد. کیسی کلی، متخصص بیماری‌های عفونی و موسس و مدیر پزشکی Case Integrative Health در شیکاگو می‌گوید: «روغن سیاه دانه به‌ طور قابل‌ توجهی سطح قند خون ناشتا و سطح A1c (میانگین تخمینی گلوکز) را کاهش می‌دهد.

 

5. کاهش وزن

 

روغن سیاه دانه دارای اثر سرکوب کننده اشتها است که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. یک کارآزمایی تصادفی دوسوکور بر روی زنان چاق که از رژیم غذایی کم کالری پیروی می کردند، نشان داد که ادغام روغن سیاه دانه ترکیب بدن مانند شاخص توده بدنی را بهبود می بخشد و اشتها را در شرکت کنندگان کاهش می دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

6. سرطان

 

تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه آن را در برابر بیماری ها قوی می کند. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد روغن سیاه دانه و خواص ضد سرطانی آن انجام نشده است، برخی از محققان معتقدند که فیتوکمیکال – یک ترکیب فعال بیولوژیکی که توسط گیاهان تولید می شود، رشد سلول های سرطانی خاصی را متوقف می کند و در برخی موارد مانند ملانوما در از بین بردن سلول های سرطانی به آنها کمک می کند.

 

7. اختلالات دستگاه گوارش

 

دکتر کلی می گوید روغن سیاه دانه به طور طبیعی به تسکین ناراحتی های بدن مربوط به گاز، از جمله نفخ و ناراحتی ناشی از سوء هاضمه کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که روغن سیاه دانه می تواند به مبارزه با باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک کند که در صورت عدم درمان می تواند منجر به زخم معده، التهاب دستگاه گوارش و در موارد نادر سرطان معده شود.

 

8. آسم

 

روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش التهاب راه هوایی در بیماران مبتلا به آسم به دلیل اثر شل کنندگی آن بر عضلات صاف کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم پایه پزشکی ایران اشاره می کند که بیماران مبتلا به آسم که با کپسول های حاوی 500 میلی گرم روغن سیاه دانه دو بار در روز در مدت چهار هفته تحت درمان قرار گرفتند، عملکرد ریوی بهبود یافته و کنترل آسم را تجربه کردند.

 

9. فشار خون

 

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در تحقیقات گیاه درمانی: PTR، کاهش فشار خون ممکن است یکی دیگر از مزایای روغن سیاه دانه باشد. محققان دریافتند افرادی که دو بار در روز 2.5 میلی‌لیتر از این روغن مصرف می‌کردند، بدون هیچ‌ گونه عوارض جانبی، افت قابل‌ توجهی در فشار خون داشتند.

 

10. ناباروری

 

شواهدی وجود دارد که روغن سیاه دانه ممکن است به درمان ناباروری در مردان کمک کند. به عنوان مثال، یک کارآزمایی تصادفی شده و کنترل شده منتشر شده در Phytomedicine: International Journal of Phytotherapy and Phytopharmacology نشان داد که مردان ناباروری که 2.5 میلی لیتر از این روغن را دو بار در روز به مدت دو ماه مصرف کرده بودند، افزایش قابل توجهی در تعداد اسپرم، تحرک (توانایی حرکت) و مورفولوژی (شکل) و حجم مایع منی داشتند.

 

11. کلسترول

 

حفظ سطح کلسترول سالم ممکن است یکی دیگر از مزایای روغن سیاه دانه باشد، همانطور که یک مطالعه مشاهده کرد افرادی که 2 قاشق چایخوری از این روغن را بعد از صبحانه به مدت شش هفته مصرف کردند، به میزان قابل توجهی LDL (لیپوپروتئین های با چگالی کم) را کاهش دادند که به کلستروی بد نیز معروف است.

 

کلسترول
کلسترول

 

عوارض روغن سیاه دانه

 

به گفته دکتر کلی، به طور کلی، روغن سیاه دانه به خوبی با عوارض جانبی کمی تحمل می شود، اما خطرات کمی مانند التهاب پوست وجود دارد. علاوه بر این، این روغن، این پتانسیل را دارد که لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد.

 

به همین دلیل، هر کسی که دارای اختلال خونریزی است یا داروهایی مصرف می کند که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد (مانند هپارین یا وارفارین) باید از روغن سیاه دانه اجتناب کند. به گفته کتابخانه ملی پزشکی، روغن سیاه دانه همچنین ممکن است باعث ایجاد بثورات آلرژیک، ناراحتی معده، استفراغ یا یبوست در برخی از کاربران شود.

 

علاوه بر این، افرادی که باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند باید قبل از استفاده از روغن سیاه دانه با پزشک خود صحبت کنند. اگر این روغن را برای کودک در نظر می گیرید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود صحبت کنید تا دوز مناسب را تعیین کنید، زیرا مقدار آن معمولاً بر اساس وزن کودک است.

 

قبل از افزودن روغن سیاه دانه به برنامه سلامتی خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا تعیین کنید که آیا این یک گزینه ایمن و موثر برای شما است یا خیر.

هنگام خرید روغن سیاه دانه چه نکاتی را باید در نظر گرفت.

 

این روغن را می توان در اکثر فروشگاه های مواد غذایی سالم خریداری کرد، اما مانند هر مکمل یا درمان طبیعی، همیشه لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید و درباره سازنده آن تحقیق کنید، به خصوص اگر محصولی را به صورت آنلاین خریداری کنید، به دنبال فرمولاسیونی باشید، 100٪ ارگانیک دارای گواهی USDA.

 

forbes