مونو پروپیلن گلیکول خوراکی چیست و کاربرد آن

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی چیست و کاربرد آن

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی چیست و کاربرد آن

 

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی که از پروپیلن اکسید گرفته شده است، با نام مترادف شیمیایی (MPG) شناخته می شود. مونو پروپیلن گلایکول دارای فرمول شیمیایی C3H8O2 می باشد. مونو پروپیلن گلیکول، مایعی بی رنگ، چسبناک و بدون بو است که در تمام نسبت ها بسیار مرطوب می باشد. این ماده با آب، الکل ها، استرها، کتون ها و آمین ها حل می شود و قابلیت اختلاط محدودی با هالوژن ها دارد.

 

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی چیست؟

 

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی (MPG) به عنوان یک حلال عمل می کند، سیالات نامحلول را متصل و تثبیت می کند، نقطه انجماد در آب را کاهش می دهد، نقطه جوش را افزایش می دهد و پایداری فوق العاده ای را با نقطه اشتعال و جوش بالا ارائه می دهد. MPG از نظر شیمیایی خنثی است، یعنی معمولا با مواد دیگر واکنش نشان نمی دهد.

 

مونو پروپیلن گلیکول
مونو پروپیلن گلیکول

 

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی به عنوان یک مرطوب کننده در مواد غذایی و لوازم آرایشی برای حفظ سطح رطوبت در محصولات استفاده می شود. این محصولات می توانند شامل مارشمالو، تکه های نارگیل، شامپو و دستمال مرطوب بچه همراه با بسیاری از محصولات دیگر باشند.

 

مونو پروپیلن گلیکول به عنوان افزودنی خنک کننده موتور، لوله های آب خانگی و سیستم های پردازش مواد غذایی به عنوان ضد یخ استفاده می شود. از آنجایی که این ماده غیر سمی است، استفاده از مونو پروپیلن گلیکول خوراکی که ممکن است به طور تصادفی بلعیده شود بی خطر است.

 

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی در صنایع غذایی به عنوان افزودنی و نگهدارنده استفاده می شود. بنابراین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده از جمله نوشیدنی های گازدار وجود دارد. همچنین به عنوان یک مرطوب کننده و ضد انعقاد برای محصولات غذایی مانند بستنی و شیرینی عمل می کند (1).

 

مواد نگهدارنده
مواد نگهدارنده

 

جدا از استفاده از آن، از مونو پروپیلن گلیکول خوراکی به عنوان یک نگهدارنده و تقویت کننده طعم، به عنوان امولسیفایر، بافت ساز و کمک پردازش برای بهبود ظاهر غذا نیز استفاده می کنند.

 

امولسیفایر چیست و چه کاربردی دارد
امولسیفایر چیست و چه کاربردی دارد

 

درجات مونو پروپیلن گلیکول خوراکی

 

درجات مونو پروپیلن گلیکول خوراکی، مطابق با کدکس شیمیایی مواد غذایی (FCC) و مشخصات فعلی USP، EP و فارماکوپه ژاپنی (JP) است. این گرید یک درجه خلوص بالا از مونوپروپیلن گلیکول برای استفاده در مواد غذایی، دارویی، مراقبت شخصی و سایر کاربردها است(2).

 

چه غذاهایی حاوی مونو پروپیلن گلیکول خوراکی هستند؟

 

در غذاها، مونو پروپیلن گلیکول خوراکی ممکن است به روش های زیر استفاده شود:

  • عامل ضد جوش: به جلوگیری از چسبیدن اجزای غذا به یکدیگر کمک می کند و تشکیل توده ها، مانند سوپ های خشک یا پنیر رنده شده.
  • آنتی اکسیدان: عمر مفید مواد غذایی را با محافظت در برابر آنها افزایش می دهد
  • زوال ناشی از اکسیژن
  • حامل: سایر افزودنی های غذایی یا مواد مغذی مورد استفاده را حل می کند
  • پردازش، مانند رنگ ها، طعم ها یا آنتی اکسیدان ها.
  • تقویت کننده خمیر: نشاسته و گلوتن خمیر را اصلاح می کند تا بیشتر شود.
  • پایدار کننده.

 

مونو پروپیلن گلیکول در مواد غذایی
مونو پروپیلن گلیکول در مواد غذایی

 

  • امولسیفایر: از جدا شدن مواد غذایی مانند روغن و سرکه در سس سالاد
  • نگهدارنده رطوبت: به غذاها کمک می کند تا سطح رطوبت ثابتی داشته باشند و متوقف شوند.

آنها از خشک شدن به عنوان مثال می توان به مارشمالو، تکه های نارگیل و آجیل اشاره کرد.

  • کمک پردازش: برای افزایش جذابیت یا استفاده از یک غذا، برای

به عنوان مثال، برای شفاف‌تر کردن مایع.

 

  • تثبیت کننده و غلیظ کننده: می توان از آن برای نگه داشتن اجزای غذا در کنار هم یا غلیظ کردن آنها استفاده کرد.
  • بافت ساز: می تواند ظاهر یا حس دهان یک غذا را تغییر دهد.

 

پروپیلن گلیکول معمولاً در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده مانند مخلوط نوشیدنی ها، سس ها، سوپ های خشک، مخلوط کیک، نوشابه ها، ذرت بو داده، رنگ های غذایی، فست فودها، نان و محصولات لبنی یافت می شود.

 

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ادتا بیشتر بخوانید: اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ادتا چیست

همچنین در داروهای تزریقی، مانند لورازپام، و در برخی از کرم‌ها و پمادهایی که روی پوست استفاده می‌شوند، مانند کورتیکواستروئیدها استفاده می‌شود.

 

به دلیل خواص شیمیایی آن، در طیف گسترده ای از محصولات بهداشتی و آرایشی نیز یافت می شود. علاوه بر این، در محصولات صنعتی مانند رنگ، ضد یخ، دود مصنوعی و سیگارهای الکترونیکی استفاده می شود.

 

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی برای استفاده در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده تایید شده است. پروپیلن گلیکول معمولا در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده مانند مخلوط نوشیدنی، سس، سوپ خشک، مخلوط کیک، نوشابه، ذرت بو داده، رنگ خوراکی، فست فودها، نان و محصولات لبنی یافت می شود.

 

  • محصولات پخته و دسر
  • غذاهای آماده
  • مخلوط های پخت و طعم دهنده
  • آب نبات
  • اکثر فست فودها
  • نوشیدنی بدون الکل
  • بیکن
  • کنسرو لوبیا
  • چاشنی ها
  • طعم ها و رنگ های مورد استفاده در محصولات غذایی

 

با توجه به تمام غذاهایی که مونو پروپیلن گلیکول خوراکی به آنها اضافه می شود، دانستن این نکته نیز مفید است که در غذا به عنوان یک مرطوب کننده (کشیدن رطوبت به سمت آن) و حلال (کمک به حل شدن یک عنصر در ماده دیگر) عمل می کند.

 

پروپیلن گلیکول در عطر
پروپیلن گلیکول در عطر

 

مونو پروپیلن گلیکول خوراکی همچنین یک عامل ضد چسبندگی، آنتی اکسیدان، تقویت کننده خمیر، امولسیفایر، طعم دهنده، کمک فرمولاسیون، تثبیت کننده و غلیظ کننده، عامل لعاب دهنده، بافت دهنده و عامل ضد میکروبی است (کمک به کشتن یا کند کردن رشد میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها یا قارچ ها). که ممکن است غذا را آلوده کند). در حالی که دانستن این اطلاعات ممکن است مفید باشد، ممکن است تعجب کنید که آیا مصرف پروپیلن گلیکول بی خطر است یا خیر.

 

آیا کوکاکولا حاوی مونو پروپیلن گلیکول خوراکی است؟

 

آیا کوکاکولا مونو پروپیلن گلیکول خوراکی دارد؟ شاید تعجب کنید که بدانید کوکاکولا حاوی پروپیلن گلیکول است. پروپیلن گلیکول ماده ای است که به عنوان نگهدارنده در کوکاکولا استفاده می شود. همچنین کاربردهای بسیار دیگری از جمله استفاده به عنوان ضد یخ دارد. اگرچه این فقط در کوکاکولا استفاده نمی شود – می توان آن را در بسیاری از غذاها و لوازم آرایشی دیگر نیز یافت.

 

مونو پروپیلن گلیکول غذایی چقدر ایمن است؟

 

FDA تحقیقات علمی و آزمایشات ایمنی را بررسی می کند تا تأیید کند که آیا یک افزودنی غذایی مانند مونو پروپیلن گلیکول خوراکی برای استفاده در بدن بی خطر است یا خیر. در سال 1982، FDA پروپیلن گلیکول را به عنوان یک افزودنی غذایی ایمن تایید کرد و آن را به عنوان یک ماده “به طور کلی به عنوان ایمن شناخته شده” یا GRAS در نظر گرفت.

 

پروپیلن گلیکول
پروپیلن گلیکول

 

در انجام این کار، FDA دستورالعمل های سختگیرانه ای تنظیم کرد تا حداکثر مقدار پروپیلن گلیکول که در یک محصول غذایی استفاده می شود از سطوحی که ایمن در نظر گرفته می شد تجاوز نکند. با رعایت این محدودیت، تولیدکنندگان فقط مجاز به استفاده از مقدار مشخصی پروپیلن گلیکول در انواع غذا و نوشیدنی هستند.

 

علاوه بر این، سازمان جهانی بهداشت (WHO) محدودیت‌هایی را برای مصرف روزانه تعیین کرده است تا مصرف‌کنندگان و شرکت‌های مواد غذایی آگاه باشند که مصرف خوراکی قابل قبول یا ADI برای پروپیلن گلیکول 25 میلی‌گرم برای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن است. هر دو تلاش FDA و WHO ایمنی ما را هنگام مصرف غذاهای حاوی پروپیلن گلیکول تضمین می کند.

 

جایی که ممکن است نگرانی ایجاد شود، استفاده مکرر از داروهایی است که دارای مقدار زیادی پروپیلن گلیکول هستند، یا زمانی که به صورت موضعی از طریق لوازم آرایشی یا محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود(3).

 

قیمت مونو پروپیلن گلیکول خوراکی

 

شرکت آرکا شیمی گستر سپیدار اقدام به فروش مونو پروپیلن گلیکول خوراکی می نماید. برای دریافت قیمت مونو پروپیلن گلیکول خوراکی با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

www.ecochem.co.nz

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


اطلاعات تماس


ساعات کاری