آرکا شیمی

مونو پروپیلن گلیکول چیست و چه کاربردی دارد

مونو پروپیلن گلیکول چیست و چه کاربردی دارد

مونو پروپیلن گلیکول چیست و چه کاربردی دارد

 

مونو پروپیلن گلیکول که با نام های پروپیلن گلیکول، MPG، پروپان1، 2 دیول و PG نیز شناخته می شود، مایعی شفاف، بی رنگ و چسبناک با بوی مشخص و دارای فرمول C3H8O2 است. مونوپروپیلن گلیکول از پروپیلن اکسید مشتق شده است.

 

مونو پروپیلن گلیکول حلال در آب است و در الکل ها، استرها، کتون ها و آمین ها محلول است و خاصیت رطوبت سنجی دارد، به این معنی که به راحتی رطوبت هوا را جذب می کند.

 

پروپیلن گلیکول در الکل
پروپیلن گلیکول در الکل

 

آیا مونوپروپیلن گلیکول همان پروپیلن گلیکول است؟ بله، PG (Propylene Glycol) نام دیگری برای MPG (Monopropylene Glycol) است، بنابراین دقیقاً همان ماده شیمیایی است. مونو پروپیلن گلیکول در طیف گسترده ای از صنایع استفاده می شود زیرا سمیت کمی دارد، همراه با نقطه انجماد که با مخلوط شدن با آب کاهش می یابد.

 

مونو پروپیلن گلیکول چیست؟

 

  • فرمول مولکولی: C3H8O2 / CH3CH(OH)CH2OH
  • مترادف: MPG، پروپیلن گلیکول، PG، Propan1، 2diol، Propane-1،2-Diol، 1،2-Dihydroxypropane 1،2Propandiol
  • شماره Cas: 57-55-6
  • جرم مولکولی: 76.095 g·mol-1
  • جرم دقیق: 76.052429 گرم در مول
  • نقطه اشتعال: 210 درجه فارنهایت / 98.9 درجه سانتیگراد
  • نقطه جوش: 370.8 درجه فارنهایت / 188.2 درجه سانتیگراد/.
  • نقطه ذوب: -74 درجه فارنهایت / -59 درجه سانتیگراد
  • فشار بخار: 0.13 میلی متر جیوه در 25 درجه سانتی گراد
  • حلالیت در آب: قابل امتزاج
  • چگالی: 1.0361 g/cu cm در 20 درجه سانتی گراد
  • Log P: -1.34

 

مونو پروپیلن گلیکول از نظر شیمیایی خنثی است، یعنی معمولا با مواد دیگر واکنش نشان نمی دهد. MPG به عنوان یک مرطوب کننده در مواد غذایی و لوازم آرایشی برای حفظ سطح رطوبت در محصولات استفاده می شود.

 

انواع مونو پروپیلن گلیکول

 

مونو پروپیلن گلیکول سه گرید مختلف مناسب برای طیف وسیعی از کاربردها را ارائه می دهد.

 

  • مونو پروپیلن گلیکول USP: با خلوص بسیار بالا، این گرید MPG در صنایع غذایی، طعم‌دهنده‌ها، داروسازی، آرایشی و بهداشتی و صنایع سیگار الکترونیکی کاربرد دارد.

 

  • مونو پروپیلن گلیکول صنعتی: درجه MPG صنعتی معمولاً در محصولات ضد یخ، خنک کننده، یخ زدایی و به عنوان گلیکول چیلر استفاده می شود.

 

  • گرید خوراکی مونو پروپیلن گلیکول: مونو پروپیلن گلیکول به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد. پروپیلن گلیکول یک ماده طبیعی در بدن انسان است. این به طور طبیعی در خون و ادرار شما وجود دارد و همچنین در بسیاری از غذاها یافت می شود.

 

مونو پروپیلن گلیکول به عنوان یک افزودنی غذایی به تازه نگه داشتن محصولات پخته شده کمک می کند، از تشکیل کریستال های یخ در هنگام انجماد یا نگهداری مواد غذایی در دمای پایین جلوگیری می کند (این چیزی است که طعم کیک های مات را بسیار خوب می کند) و باعث می شود مخلوط های خشک در کنار هم جمع شوند و به نظر برسد که درست شده اند.

 

توسط یک سرآشپز متخصص شیرینی پزی (آنها نبودند). اگر تا به حال یک جعبه نشاسته ذرت یا محصولات غذایی مبتنی بر آرد (مانند مخلوط کیک) خورده اید، احتمالاً مقداری پروپیلن گلیکول همراه با کیک یا کلوچه های خود مصرف کرده اید.

 

مونوپروپیلن گلیکول در محصولات پخته شده و بستنی‌ها یافت می‌شود. آدامس؛ آب نبات چوبی؛ طعم دهنده کره و مارگارین؛ تاپینگ های زده شده؛ روکش آب نبات برای آجیل مانند بادام زمینی یا بادام؛ ژله لوبیا و چوب شیرین بیان، روی کیک ها برای تزئین استفاده شده اند (6).

 

این گرید MPG در اروپا تولید و تحت FEMAS (طرح تضمین مواد خوراکی) برای استفاده در برنامه های خوراک دام ثبت شده است (1).

 

شاید تعجب کنید که بدانید کوکاکولا حاوی مونو پروپیلن گلیکول است. مونوپروپیلن گلیکول ماده ای است که به عنوان نگهدارنده در کوکاکولا استفاده می شود

 

تولید مونو پروپیلن گلیکول

 

مونو پروپیلن گلیکول از پروپیلن اکسید تولید می شود. رایج ترین فرآیند هیدرولیز غیر کاتالیزوری پروپیلن اکسید در محیطی با دمای بالا و فشار بالا است.

 

روش دوم روش کاتالیزوری است که می تواند در دمای 150 درجه سانتیگراد در حضور رزین تبادل یونی یا مقدار کمی اسید سولفوریک یا قلیایی ادامه یابد. همچنین می تواند از گلیسرول که یک محصول جانبی بیودیزل است تولید شود.

 

تقاضا برای و مصرف مونو پروپیلن گلیکول بالا است و تخمین زده می شود سالانه 1.2 میلیون تن توسط گیاهان واقع در سراسر جهان تولید می شود (2).

 

نحوه نگهداری مونو پروپیلن گلیکول

 

مونو پروپیلن گلیکول در مخازن استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ 215 کیلوگرمی ذخیره و جابجا می شود و می توان آن را با کامیون های تانک حمل کرد. برای هیچ نوع حمل و نقلی به عنوان خطرناک طبقه بندی نمی شود و برای سلامتی خطرناک نیست.

 

نقطه اشتعال مونو پروپیلن گلیکول 103 درجه سانتیگراد (کاسه بسته) و وزن مخصوص 1.04 است. در ظرف اصلی محکم در بسته در جای خشک، خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری شود. در ظرف در بسته اصلی در دمای بین 0 تا 40 درجه سانتیگراد نگهداری شود (3).

 

کاربرد مونو پروپیلن گلیکول

 

کاربردهای زیادی برای مونو پروپیلن گلیکول در صنایع مختلف وجود دارد و برخی از تولیدکنندگان مواد شیمیایی دو درجه MPG را برای رفع این نیازهای متنوع تولید می کنند.

 

مصارف غذایی مونو پروپیلن گلیکول

 

مونو پروپیلن گلیکول در صنایع غذایی برای رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های غذایی استفاده می‌شود و همچنین یک افزودنی مواد غذایی مرطوب کننده طبقه‌بندی شده (E1520) است.

 

لیپید چیست و چه کاربردی دارد بیشتر بخوانید: لیپید چیست و چه کاربردی دارد

همچنین کاربردهای زیادی در صنعت آرایشی و بهداشتی وجود دارد که از این حلال استفاده می کنند، به ویژه محصولات مراقبت شخصی از جمله شامپو، حمام حباب دار، دستمال مرطوب بچه و به عنوان مرطوب کننده در صنایع آرایشی /.

 

مونو پروپیلن گلیکول در مواد غذایی
مونو پروپیلن گلیکول در مواد غذایی

 

مصارف صنعتی مونو پروپیلن گلیکول

 

مونو پروپیلن گلیکول مصارف صنعتی نیز دارد که کاربردهای مختلفی دارد اما کاربرد اصلی آن به عنوان ضدیخ و یخ زدای بال و باند هواپیما است که به این دلیل است که نقطه انجماد آن با مخلوط شدن با آب کاهش می یابد. همچنین در مایعات انتقال حرارت مانند خنک کننده موتور استفاده می شود.

 

کاربردهای پروپیلن گلیکول و اتیلن گلیکول
کاربردهای پروپیلن گلیکول و اتیلن گلیکول

 

مصارف دارویی مونو پروپیلن گلیکول

 

مونوپروپیلن گلیکول علاوه بر این در صنعت داروسازی استفاده می شود، نمونه هایی از آن به عنوان یک واسطه شیمیایی در تولید رزین های پلی استر غیراشباع با کارایی بالا که در رنگ ها و لاک ها استفاده می شود و به عنوان یک حلال عالی در  کاغذ سازی، صنعت کرایونیک و به عنوان یک افزودنی در توتون پیپ استفاده می شود و از کم آبی بدن جلوگیری می کند.

 

پروپیلن گلیکول در داروسازی
پروپیلن گلیکول در داروسازی

 

موارد استفاده مونو پروپیلن گلیکول

 

  • خوراک دام
  • در ویپ
  • در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی
  • در غذا و نوشیدنی
  • در یخ زداها
  • در مایع انتقال حرارت

 

مونو پروپیلن گلیکول در خوراک دام:

 

مونوپروپیلن گلیکول به فرمولاسیون گلوکز کمک می کند تا انرژی منفی تجربه شده در کارل لبنیات، به ویژه در دوره های زایمان را متعادل کند. می‌توان آن را به صورت خوراکی از طریق آب‌کن، همراه با سیستم روباتیک یا مخلوط با خوراک به گاوهای شیری تزریق کرد. MPG به عنوان یک منبع انرژی در دسترس در درمان و پیشگیری از کتوز عمل می کند و دارای ارزش انرژی 23.6 Mj/Kg است (4).

 

مونو پروپیلن گلیکول در ویپ:

 

مونو پروپیلن گلیکول USP در آب ویپ به عنوان حامل استفاده می شود و به طور موثر طعم بیشتری را نسبت به گلیسیرین گیاهی (VG) در ویپ شما منتقل می کند. همچنین ارائه می‌کند که بسیاری از سیگاری‌های سابق به دنبال ضربه به گلو هستند (5).

 

مونو پروپیلن گلیکول در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی:

 

پروپیلن گلیکول یک مرطوب کننده است، به این معنی که این ماده به مواد آرایشی اضافه می شود تا رطوبت را در پوست و مو افزایش دهد. پروپیلن گلیکول به خوبی توسط پوست قابل تحمل است و نباید باعث قرمزی یا تحریک شود.

 

مونو پروپیلن گلیکول USP به طور گسترده در اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله مرطوب کننده ها، شامپوها، ژل های دوش، عطرها و صابون ها استفاده می شود. به دلیل خاصیت رطوبت سنجی، رطوبت را حفظ می کند و در نتیجه ظاهر پوست را بهبود می بخشد. در عطرها دارای رایحه است و به عنوان یک ماده شیمیایی بی بو و بی رنگ به عنوان رقیق کننده استفاده می شود.

 

پروپیلن گلیکول
عکس مونو پروپیلن گلیکول

 

مونو پروپیلن گلیکول در غذا و نوشیدنی:

 

مونو پروپیلن گلیکول در بسیاری از غذاهای آماده و با عمر طولانی برای حفظ رطوبت و حفظ کیفیت یافت می شود. گلیکول گرید غذایی نوع خاصی از گلیکول است که برای مصرف انسان بی خطر است و معمولاً در غذاهایی مانند بستنی، نوشابه ها، محصولات پخته شده و سس ها استفاده می شود. Glycol food save یک گلیکول تایید شده است که ممکن است با مواد غذایی تماس پیدا کند (6).

 

مونو پروپیلن گلیکول در یخ زداها:

 

مایعات یخ زدای مبتنی بر پروپیلن گلیکول، به ویژه در دستگاه یخ زدای هواپیما، اغلب ترکیبی از آب، بازدارنده های خوردگی و پروپیلن گلیکول هستند که یخ و برف را از بین می برند و در عین حال به عنوان یک کاهش دهنده نقطه انجماد نیز عمل می کنند. (نقطه انجماد MPG پس از مخلوط شدن با آب کاهش می یابد). انواع این محصول حاوی مواد غلیظ کننده هستند که به چسبیدن آن به سطوح کمک می کند تا میزان یخ ایجاد شده بین برخاست و فرود را کاهش دهد.

 

مونو پروپیلن گلیکول در مایع انتقال حرارت: در مایعات انتقال حرارت، مونوپروپیلن گلیکول برای محافظت در برابر یخ زدگی آن اضافه می شود و به عنوان یک گلیکول غیر سمی در مقایسه با سایر گلیکول ها (اتیلن گلیکول) می تواند با خیال راحت در مواردی که ممکن است تماس تصادفی با مواد غذایی وجود داشته باشد (به عنوان مثال) استفاده شود.

 

در چیلرهای مخمر غوطه وری در دم کردن، جایی که یک سیم پیچ خنک کننده از مخازن تهویه برای کنترل دما در طول تخمیر عبور می کند. گلیکول ها همچنین جریان آب را در دمای کاری انتخاب شده حفظ می کنند.با این حال، استفاده از گلیکول با بازدارنده‌های اضافه شده (مانند گلیکول‌های مهار شده) برای کاهش تشکیل رسوب و خطر خوردگی برای محافظت از فلز مهم است.

 

از دیگر کاربردهای مونوپروپیلن گلیکول می توان به استفاده در تولید رزین های پلی استر، به عنوان یک ماده در مایعات ماشین های مه پاش با جلوه های ویژه و در ساخت رنگ، جوهر، پوشش های سطحی و روان کننده ها اشاره کرد.

 

آیا گلیسیرین بهتر از پروپیلن گلیکول است؟ گلیسیرین خالص چسبناک تر از پروپیلن گلیکول خالص است، اما زمانی که در غلظت مناسب با آب و سایر مواد شیمیایی ضد یخ مخلوط شود، عملکرد حرارتی بهتر از پروپیلن گلیکول است.

 

خرید مونو پروپیلن گلیکول

 

اگر اطلاعات بیشتری در مورد مونوپروپیلن گلیکول می‌خواهید یا می‌خواهید در مورد نیازهای خود با تیم ما صحبت کنید، لطفاً با شرکت آرکا شیمی گستر سپیدار با شماره های 02144182743 و 09026715830 تماس بگیرید یا از صفحه تماس با ما دیدن کنید.

 

منابع:

What is Mono Propylene Glycol?

Monopropylene Glycol