روغن درخت چای چیست و چه خواصی دارد

روغن درخت چای چیست و چه خواصی دارد

روغن درخت چای چیست و چه خواصی دارد

 

روغن درخت چای یک روغن پرمصرف با طیف وسیعی از کاربردها است. این روغن از melaleuca alternifolia، درختی بومی کوئینزلند و نیو ساوت ولز استرالیا گرفته می شود. روغن درخت چای که با نام روغن ملالوکا نیز شناخته می شود، اغلب به عنوان یک محصول تک ماده ای و همچنین در داروسازی های موضعی، مواد شوینده خانگی و بسیاری از محصولات بهداشتی شخصی بدون نسخه از جمله صابون، درمان آکنه و حتی دهان شویه استفاده می شود.

 

روغن درخت چای
روغن درخت چای

 

روغن درخت چای یک اسانس فرار است (روغنی که هنگام قرار گرفتن در معرض هوا تبخیر می‌شود) با سابقه غنی و فراوان در گیاه‌شناسی سنتی استرالیا و همچنین فرهنگ‌های بومی. این روغن که فواید سلامتی شناخته شده درخت چای را ارائه می‌کند، از برگ‌های کامل و شاخه‌ های انتهایی جمع‌ آوری می‌شود و سپس با بخار آب تقطیر به روغن ضروری تبدیل می‌شود.

 

این روغن بسیار قوی است – هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، مشخص شده است که دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی است.

روغن چای دارای عطر قوی است. جدا از کاربردهای موضعی، روغن را می توان در درمان های استنشاقی نیز استفاده کرد، زیرا روغن به راحتی تبخیر می شود و بخارات مشابه منتول می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند ذات الریه مفید باشد.

 

خواص روغن درخت چای

 

از نظر شیمیایی، روغن درخت چای حاوی انواع ترکیبات گیاهی طبیعی است که مجموعه ای از فواید سلامتی را ارائه می دهد و مسئول عطر، طعم و رنگدانه گیاهان است.

این روغن امروزه به دلیل خواص ضد میکروبی آن به خوبی شناخته شده است.

 

در واقع، این ماده به عنوان ماده فعال در بسیاری از محصولات موضعی مورد استفاده برای درمان عفونت های پوستی (عفونت های پوستی که می تواند توسط باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها یا انگل ها ایجاد شود) گنجانده شده است.

 

این روغن به طور گسترده در استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی بدون نسخه در دسترس است و به عنوان درمانی برای بیماری های مختلف به بازار عرضه می شود. از لحاظ تاریخی، در درجه اول به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی آن استفاده می شد.

بررسی سیستماتیک فواید روغن درخت چای در درمان‌ های تکمیلی در پزشکی همچنین به خواص ضد میکروبی و ضد التهابی عمیق این روغن گیاهی قدرتمند اشاره می‌کند.

 

فواید روغن درخت چای

 

انجمن کالاهای درمانی، که توسط دولت استرالیا کنترل می شود، بیش از 80 کاربرد درمانی روغن درخت چای را در پایگاه داده خود فهرست می کند، از جمله:

  • عفونت قارچی خفیف ناخن
  • پای ورزشکار (تنیا پدیس)
  • آکنه، جوش های سر سیاه و سایر جوش های پوستی
  • شوره سر
  • خارش، ملتهب پوست و بثورات
  • بریدگی و ساییدگی جزئی
  • نیش حشرات
  • کندوها
  • شرایط دستگاه تنفسی فوقانی
  • عملکرد سیستم ایمنی سالم

 

انواع آکنه
انواع آکنه

 

خطرات بالقوه روغن درخت چای

 

استفاده مستقیم از روغن درخت چای خالص می تواند پوست های حساس را تحریک کند، بنابراین بهتر است از آن با روغن حامل مانند نارگیل، زیتون، جوجوبا یا روغن بادام رقیق شده استفاده کنید. برای ایمن بودن، قبل از استفاده منظم، قسمت کوچکی از پوست را نیز آزمایش کنید. از روغن درخت چای خالص روی بریدگی ها و خراش های اصلی استفاده نکنید.

 

روغن نارگیل برای مو
روغن نارگیل برای مو

 

استفاده از این روغن، به ویژه به شکل خالص آن، ممکن است باعث موارد زیر شود:

استر چیست و چه کاربردی دارد بیشتر بخوانید: استر چیست و چه کاربردی دارد

  • تحریک پوست
  • خارش
  • سوزش
  • سرخی
  • خشکی

در صورت بروز هر یک از این علائم مصرف را قطع کنید.

 

در حال حاضر تحقیقات علمی کمی در مورد ایمنی و/یا سمیت روغن درخت چای در دسترس است، اما برخی از افراد واکنش‌ های نا مطلوب را تجربه کرده‌اند. چند مطالعه خطرات قابل توجهی را که کودکان به طور خاص از این روغن مصرف می‌کنند، نشان می دهند، اگرچه خوشبختانه، هیچ موردی منجر به مرگ و میر یا پیامدهای منفی درازمدت سلامتی نشده است.

 

کاربرد روغن درخت چای
کاربرد روغن درخت چای

 

به خواندن ادامه دهید: کاربرد روغن درخت چای

 

اثرات جانبی

 

سوزش جزئی پوست، بارزترین عارضه جانبی استفاده موضعی از این روغن، معمولاً به شکل خالص و رقیق نشده آن است. این روغن نباید به صورت خوراکی مصرف شود، زیرا مصرف خوراکی آن می تواند سمی باشد.

 

دکتر شارون ماری تیلگنر، متخصص گیاهان دارویی، متخصص طب طبیعی و بنیانگذار Wise Woman Herbals می گوید: این روغن نیز به راحتی در طول زمان به ترکیباتی تبدیل می شود که می تواند برای بدن تحریک کننده تر باشد. با توجه به انجمن میکروبیولوژی آمریکا، ترکیب این روغن می تواند به طور قابل توجهی در طول ذخیره سازی تغییر کند. در واقع نور، گرما و قرار گرفتن در معرض هوا و رطوبت همگی بر پایداری روغن تأثیر می‌گذارند. بنابراین باید در شرایط تاریک، خنک، خشک و ترجیحاً در ظرفی با هوای کم نگهداری شود.

 

فعل و انفعالات

 

هیچ تداخل شناخته شده ای بین روغن درخت چای و سایر گیاهان دارویی یا داروها وجود ندارد. با این حال، اگر قصد دارید این روغن را با سایر داروها یا مکمل های موضعی یا خوراکی ترکیب کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

چه کسانی باید از روغن درخت چای استفاده کنند؟

 

روغن درخت چای ممکن است در صورت استفاده موضعی برای افرادی که دارای عفونت های میکروبی مو، پوست یا ناخن و همچنین سایر بیماری های پوستی هستند مفید باشد، اما این روغن نباید برای کودکان زیر 2 سال بدون راهنمایی پزشکی استفاده شود. تحقیقات در مورد اینکه آیا روغن درخت چای برای افراد باردار یا شیرده بی خطر است، محدود است.

 

آیا روغن درخت چای بی خطر است؟

 

روغن درخت چای یک گزینه درمانی طبیعی و مقرون به صرفه برای انواع مسائل و شرایط سلامتی است. با این حال، مصرف خوراکی آن بی خطر نیست. مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH) بیان می‌کند: «روغن درخت چای را نباید قورت داد. مصرف خوراکی آن می تواند علائم جدی مانند گیجی، آتاکسی (از دست دادن هماهنگی عضلات)، مشکلات تنفسی و کما ایجاد کند.

 

دکتر تیلگنر گزارش می‌دهد که واکنش‌ های بیشتری نسبت به روغن چای نسبت به سایر روغن‌ های ضروری مشاهده کرده است. ممکن است توسط برخی افراد به شکل خالص آن با واکنش منفی کم یا بدون واکنش استفاده شود در حالی که برخی دیگر دچار تحریک شدید پوست می شوند. او می‌گوید: «با اجتناب از بلعیدن، استفاده از روغن رقیق شده به صورت موضعی و استفاده از روغنی که به‌ درستی ذخیره شده است، ممکن است واکنش‌ های نامطلوب به حداقل برسد.

 

همچنین این روغن را برای پوست های حساس با احتیاط استفاده کنید. NCCIH گزارش می دهد که برخی از افراد ممکن است دچار درماتیت تماسی (بثورات پوستی آلرژیک) یا تحریک پوست در قسمت هایی از بدن خود شوند که در آن روغن استفاده شده است. اگر چنین واکنش هایی رخ داد، به دنبال مراقبت های پزشکی حرفه ای باشید.

 

forbes