10 کاربرد روغن درخت چای

10 کاربرد روغن درخت چای

10 کاربرد روغن درخت چای

 

روغن درخت چای که با نام روغن ملالوکا نیز شناخته می شود، یک روغن است که از گیاه بومی استرالیا melaleuca alternifolia به دست می آید. این یک روغن قوی است که می تواند طیف گسترده ای از مزایای درمانی را ارائه دهد.

 

استفاده موضعی از آن رایج ترین نوع استفاده از آن است و می توان آن را به شکل خالص استفاده کرد. روغن درخت چای اغلب با روغن حامل رقیق می شود تا از تحریک پوست جلوگیری شود.

 

این روغن فقط برای استفاده خارجی مورد مطالعه قرار گرفته است – آن را قورت ندهید، زیرا در صورت مصرف خوراکی می تواند سمی باشد.

 

روغن درخت چای
روغن درخت چای

 

خواص روغن درخت چای 

 

روغن درخت چای در درجه اول به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی خود شناخته شده است و در برابر طیف وسیعی از باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها، از جمله مخمرها و درماتوفیت ها (قارچ هایی که می توانند باعث بیماری های پوستی شوند) موثر است.

 

راشل رابینت، گیاه‌شناس و بنیان‌گذار Functional می‌گوید: این روغن، عصاره‌ای بسیار غلیظ از برگ‌های درخت چای، یک عنصر محبوب در محصولات بهداشتی خانگی، پوست و بهداشت عمومی برای مصارف مختلف است.

 

این روغن به ویژه ضد عفونی کننده، ضد التهاب، ضد میکروبی و آنتی اکسیدان است. مانند بسیاری از گیاهان، به طرق مختلف کار می کند. با این حال، درخت چای به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی برای جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن عفونت شوند، محبوب‌ است.

 

10 کاربرد روغن درخت چای

 

کنجکاو هستید که چگونه روغن درخت چای را به طور ایمن و موثر در روال سلامتی و سبک زندگی خود ادغام کنید؟ 10 پیشنهاد زیر را بررسی کنید.

 

  • برای آکنه
  • برای مو
  • برای بهبود گردش خون
  • برای ناخن
  • برای پوست
  • برای شستشوی دهان
  • پاک کننده و ضد عفونی کننده پوست
  • برای سلامتی تنفسی
  • یک پاک کننده خانگی
  • برای پاکیزگی

 

1. روغن درخت چای برای آکنه

 

روغن درخت چای رقیق شده می تواند یک عنصر مفید در شستشوی صورت، به ویژه برای پوست های مستعد آکنه باشد.

 

مطالعه‌ای در مجله پزشکی استرالیا نشان داد که شرکت‌کنندگان از استفاده از ژل حاوی 5 درصد روغن درخت چای برای درمان آکنه‌ های خفیف تا متوسط ​​بیشتر از لوسیون حاوی 5 درصد بنزوئیل پراکسید (یک ماده رایج برای مبارزه با آکنه که در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود) سود می‌برند.

 

انواع آکنه
انواع آکنه

 

نتایج نشان داد این روغن بهتر از لوسیون بنزوئیل پراکسید به کاهش ضایعات ملتهب و غیر ملتهب کمک می کند. ژل روغن درخت چای کندتر از لوسیون بنزوئیل پراکسید عمل کرد، اما عوارض جانبی کمتری را نیز به دنبال داشت.

 

اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید
اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید

 

2. روغن درخت چای برای مو

 

این روغن ضروری اغلب با قدرت های مختلف به شامپو اضافه می شود تا به تسکین خارش پوست سر و همچنین بازگرداندن درخشندگی طبیعی مو کمک کند.

 

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که این روغن در ترکیب با سایر روغن‌های ضروری مانند روغن اسطوخودوس ممکن است زنان جوان را از هیرسوتیسم خفیف، رشد موهای زبر و تیره در مناطقی که زنان معمولاً موهای ریز دارند یا اصلاً مو ندارند، تسکین دهد. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که این روغن می تواند در درمان شوره سر مفید باشد.

 

روغن لاوندر چیست و فواید بی نظیر آن برای پوست و مو
روغن لاوندر چیست و فواید بی نظیر آن برای پوست و مو

 

3. برای بهبود گردش خون

 

به گفته پزشک متخصص طب طبیعی و بنیانگذار Wise Woman Herbals Sharon Maire Tilgner، روغن درخت چای می تواند برای افرادی که دارای زخم های پوستی، زخم و زخم بستر هستند نیز مفید باشد.

 

روغن درخت چای چیست
روغن درخت چای چیست

 

به خواندن ادامه دهید: روغن درخت چای چیست

 

درخت چای به طور خاص برای استفاده خارجی در مناطقی با کاهش گردش خون و رکود نشان داده شده است. به عنوان مثال، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از روغن درخت چای به طور مرتب (رقیق نشده) روی زخم های غیر التیام دهنده با نتایج معجزه آسا استفاده می کنند.

 

من معتقدم که این [پاسخ پوستی] به دلیل ترکیبی از فعالیت ضد عفونی کننده و افزایش جریان خون موضعی در ناحیه است. زخم های پوستی یا زخم بستر، یکی دیگر از بیماری های مربوط به جریان خون ناکافی، نیز به سرعت به اثر درمانی این روغن پاسخ می دهند.

 

4. روغن درخت چای برای ناخن

 

عفونت قارچی ناخن، یک بیماری شایع است که حدود 10٪ از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. روغن درخت چای یکی از معدود داروهای هومیوپاتی است که می تواند در درمان آن موثر باشد.

 

اسید چرب چیست و چه کاربردی دارد بیشتر بخوانید: اسید چرب چیست و چه کاربردی دارد

محققان دپارتمان پوست در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو کرمی متشکل از 2 درصد بوتنافین هیدروکلراید و 5 درصد از این روغن را در بین 60 شرکت کننده مبتلا به اونیکومیکوزیس آزمایش کردند. پس از 16 هفته استفاده، 80 درصد از شرکت کنندگان قارچ ناخن خود را درمان کردند.

 

5. روغن درخت چای برای پوست

 

بسیاری از بیماری‌های پوستی می‌توانند منجر به خارش شوند – مشکلات رایج شامل قارچ، پای ورزشکار و کرم حلقوی است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن درخت چای می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند، به‌ویژه زمانی که با کچلی پا یا قارچ پا سروکار داریم.

 

یک مطالعه روی 158 نفر پس از استفاده از محلول رقیق شده این روغن به مدت چهار هفته، بهبود قابل توجهی را در حضور قارچ پا نشان داد.

 

6. برای شستشوی دهان

 

بسیاری از شرکت های بهداشت دهان و دندان روغن درخت چای را به محصولات دهانشویه خود اضافه می کنند تا به تمیز کردن طبیعی دندان ها و لثه ها کمک کنند. همچنین تهیه آبکش دهان با روغن درخت چای خودتان در خانه آسان است.

 

دهانشویه چیست و چه کاربردی دارد
دهانشویه چیست و چه کاربردی دارد

 

برای تهیه دهانشویه خود:

سه قطره این روغن را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید.

مخلوط را در دهان خود بچرخانید، سپس تف کنید.

هر بار که مسواک می زنید این کار را تکرار کنید.

 

یک مطالعه در مجله اروپایی دندانپزشکی در مورد فواید روغن درخت چای در برابر التهاب لثه، پلاک و خونریزی لثه نشان می دهد که می تواند یک راه حل طبیعی و موثر برای افرادی باشد که آن را به محصولات دهانشویه سنتی ترجیح می دهند. با این حال، توجه داشته باشید که هیچ گونه شستشوی خوراکی مبتنی بر روغن درخت چای را قورت ندهید، زیرا خوردن آن بی خطر نیست.

 

7. یک پاک کننده و ضد عفونی کننده پوست

 

روغن درخت چای که اغلب به دلیل فواید ضد عفونی کننده و ضد میکروبی گسترده آن استفاده می شود، می تواند برای بریدگی ها، سوختگی ها، ساییدگی ها و جای جوش استفاده شود.

 

همچنین می تواند در درمان انواع خاصی از عفونت های استاف نیز موثر باشد. به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی و ترمیم زخم، بسیاری از هنرمندان پیرسینگ بدن استفاده از نوع رقیق شده این روغن را برای کمک به بهبود و تمیز کردن سوراخ‌ها توصیه می‌کنند.

 

8. برای سلامت تنفسی

 

رابینت می‌گوید: «در ترکیب با روغن اسطوخودوس، روغن درخت چای یک درمان استنشاقی عالی برای عفونت‌های سینوسی یا ریه است. او پیشنهاد می کند که آن را در حمام یا دوش، پخش کننده یا بخار صورت امتحان کنید.

 

9. به عنوان یک پاک کننده خانگی

 

افزودن چند قطره روغن درخت چای به یک اسپری پاک کننده طبیعی همه منظوره می تواند به تمیزی خانه شما کمک کند. (برای بهترین نتیجه، محلول را در همان روز تهیه استفاده کنید.)

 

برای ساخت اسپری پاک کننده همه منظوره خود:

سه فنجان آب و نصف فنجان سرکه سفید را در یک بطری اسپری شیشه ای مخلوط کنید.

10 تا 12 قطره روغن درخت چای را اضافه کنید.

قبل از استفاده تکان دهید.

به طور کلی، بهتر است قبل از استفاده از پاک کننده در سرتاسر خانه خود، آن را روی بخش های کوچکی از سطوح مختلف آزمایش کنید.

 

10. برای پاکیزگی

 

رابینت می‌گوید: «من از روغن درخت چای در شستشوی بدنم و همچنین به عنوان یک روغن ضروری برای انتشار در خانه، زمانی که می‌خواهیم هوا را تمیز و پاک کنیم، استفاده می‌کنم. این عطر نیز مانند نعناع بسیار نیروبخش است، بنابراین می تواند برای بیدار شدن از خواب یا به سادگی پاک کردن حواس عالی باشد.

 

نحوه استفاده از روغن درخت چای 

 

روغن درخت چای بسیار فرار و قوی را می توان به صورت تمیز یا رقیق شده با روغن حامل مانند روغن نارگیل، زیتون، جوجوبا یا روغن بادام برای کاربردهای موضعی استفاده کرد. قبل از اینکه روغن را به پوست و موی خود بمالید، روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید. به یاد داشته باشید: این روغن را قورت ندهید، زیرا در صورت مصرف خوراکی می تواند سمی باشد.

 

برخی از واکنش های نامطلوب ممکن است هنگام استفاده موضعی از این روغن رخ دهد، از جمله:

  • تحریک پوست
  • بثورات پوستی آلرژیک
  • خارش
  • نیش زدن
  • سوزش
  • سرخی
  • خشکی

 

هنگامی که شک دارید یا هر یک از عوارض جانبی ذکر شده در بالا را تجربه می کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید تا راه های ایمن برای ادغام این روغن در روال سلامتی خود را تعیین کنید.

 

forbes

    اطلاعات تماس