پروپیلن گلیکول در الکل

پروپیلن گلیکول در الکل

پروپیلن گلیکول در الکل

 

پروپیلن گلیکول در الکل آب را جذب کرده و با بسیاری از حلال ها کاملاً مخلوط می شود. در حالی که ممکن است پروپیلن گلیکول را به عنوان یک ترکیب آلی ببینید، اما این بدان معنا نیست که به طور طبیعی وجود دارد.

 

در عوض، اصطلاح “ترکیب آلی” به این واقعیت اشاره دارد که حاوی کربن است.

پروپیلن گلایکول در حالی که مایع است، می‌تواند در هنگام گرم شدن یا تکان دادن شدید در هوا تبدیل به بخار شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) پروپیلن گلایکول را عموماً ایمن و غیرسمی می‌داند.

 

پروپیلن گلیکول در الکل یک مولکول کوچک بر پایه کربن است که در خانواده الکل به همراه ترکیبات اتانول و ایزوپروپیل الکل قرار دارد. پروپیلن گلایکول یک عنصر رایج در مواد دارویی، لوازم آرایشی و دئودورانت است. همچنین به عنوان یک ترکیب ضد یخ کاربرد دارد.

 

فروش پروپیلن گلیکول
فروش پروپیلن گلیکول

 

پروپیلن گلایکول یک آلاینده آلی در همان خانواده مواد شیمیایی مانند PCB ها، DDT، کلردان و دیوکسین ها است که توسط EPA به عنوان سرطان زاهای احتمالی انسانی (عوامل ایجاد سرطان) فهرست شده اند و تمایل دارند برای مدت بسیار طولانی در محیط باقی بمانند.

در برخی از آب‌ها، این مواد در رسوبات تجمع یافته‌اند و تهدیدی برای سلامتی کسانی هستند که ماهی یا صدف‌ مصرف می‌کنند.

 

پروپیلن گلایکول برای اعمال سطوح بالایی از اکسیژن بیوشیمیایی (BOD) در طول تخریب در آب های سطحی شناخته شده است. این فرآیند می تواند با مصرف اکسیژن مورد نیاز موجودات آبزی برای بقا بر زندگی آبزیان تأثیر منفی بگذارد.

 

سطوح ناسالم آلاینده های آلی می تواند کمتر از سطح تشخیص فعلی باشد. تشخیص این مواد به طور کلی یا با تجزیه و تحلیل سطوح بافت ماهی و/یا با استفاده از مقادیر غربالگری رسوب ارائه شده توسط EPA انجام می شود.

از آنجایی که آلاینده‌های آلی می‌توانند در ماهی‌ها تجمع پیدا کنند، مهم است که مطمئن شویم ‌ماهی و سایر گونه‌های مصرف‌شده توسط مردم برای خوردن بی‌خطر هستند. کودکان و زنان باردار یا شیرده حساس ترین زیر جمعیت هستند.

 

به طور معمول، پروپیلن گلایکول از طریق فاضلاب تاسیسات تولید و فرآوری، از نشت یا مایع یخ زدایی که توسط رواناب آب طوفان منتقل می شود، راه خود را به آب ما پیدا می کند.

 

پروپیلن گلیکول در شوینده

 

پروپیلن گلیکول در شوینده بسیار پر کاربرد است. این افزودنی رایج غذایی در پودرهای شوینده لباسشویی نیز به عنوان یک عامل ضد جوش استفاده می شود تا پودر را شل و جدا نگه دارد. این ماده یک تثبیت کننده است که از جدا شدن مواد جلوگیری می کند. از این تثبیت کننده برای اطمینان از توزیع یکنواخت آنزیم های پاک کننده در سراسر مواد شوینده استفاده می شود.

 

هنگامی که آنزیم های تمیزکننده به طور مساوی توزیع می شوند، محصولات حاوی این ماده لباس های شسته شده شما را به طور موثرتری تمیز می کنند. از این ماده در تولید برند معروف تاید نیز استفاده می شود. همچنین از پروپیلن گلیکول در صابون سازی به عنوان یک عامل تقویت کننده نفوذ استفاده می شود.

 

پروپیلن گلیکول چگونه ساخته می شود

 

پروپیلن گلایکول توسط یک فرآیند کاتالیزوری به نام هیدروژنولیز ساخته می شود که گلیسیرین را به پروپیلن گلایکول تبدیل می کند. واکنشی بین گلیسیرین (به دست آمده از روغن های گیاهی) و هیدروژن در دما و فشار بالا انجام می شود تا پروپیلن گلایکول ایجاد شود.

پروپیلن گلیکول در شوینده های همه منظوره بسیار کاربرد دارد.

 

اسید چرب چیست و چه کاربردی دارد بیشتر بخوانید: اسید چرب چیست و چه کاربردی دارد

تفاوت پروپیلن گلیکول و الکل چیست

 

الکل یک ماده شگفت انگیز است. یک نگهدارنده طبیعی است و به هیچ گونه افزودنی، به ویژه مواد مشتق شده از پتروشیمی که می تواند باعث مشکلات سلامتی شود، اضافه نمی شود. پروپیلن گلایکول مطلقاً جایی در نوشیدنی های الکل ندارد.

 

تفاوت پروپیلن گلیکول و الکل چیست؟ به عنوان مثال، برخی از تولید کنندگان نوشیدنی های الکلی ادعا می کند که محصولاتشان تماماً از غلات ساخته شده است و فاقد پروپیلن گلیکول، طعم و رنگ است. الکل ها معمولاً تقطیر می شوند، که در مواردی که گلیکول ها به عنوان افزودنی استفاده نمی شوند، بار شیمیایی را کاهش می دهد.

 

پروپیلن گلایکول بی رنگ، شفاف، تقریباً بی بو و مایع رطوبت سنجی قوی است. این ترکیب به عنوان ماده حامل برای عطر عمل می کند. OIV مقدار مرجع را حداکثر 150 میلی گرم در لیتر برای شراب و 300 میلی گرم در لیتر برای شراب گازدار تعیین می کند. محدودیت قانونی غلظت تا 1 گرم در لیتر برای سایر نوشیدنی ها وجود دارد.

 

مونو پروپیلن گلیکول در مواد غذایی
مونو پروپیلن گلیکول در مواد غذایی

 

چه نوشیدنی الکلی حاوی پروپیلن گلیکول است؟

 

نوشیدنی‌های با طعم مصنوعی مانند لیکور، فایربال، ودکای طعم‌دار، رام طعم‌دار، خنک‌کننده رام و غیره دارای پروپیلن گلایکول هستند. آبجو اغلب حاوی پروپیلن گلایکول است. نوشیدنی های رنگی (سبز، آبی و غیره) نیز حاوی این ماده هستند.

 

آیا آبجو حاوی پروپیلن گلیکول است؟

 

آبجوسازان از پروپیلن گلیکول در تولید آن استفاده می کنند. حتی با وجود اینکه به عنوان «ضد یخ » نیز شناخته می شود. محلول های گلیکول ارزان و کم کیفیت زیادی وجود دارد که اکثر آنها برای سیستم چرخش آبجوسازی طراحی نشده اند و خطر آسیب رساندن به تجهیزات را دارند.

 

خطرات پروپیلن گلیکول

 

بیشتر غذاهای فرآوری شده حاوی حداقل مقداری پروپیلن گلیکول هستند. در حالی که این ماده دارای سمیت کم است، ممکن است در صورت مصرف غذاهایی که به مقدار زیاد آن را دارند، عوارض سلامتی ایجاد کنید. بهترین راه برای محافظت از خود پرهیز از محصولات حاوی این ماده است. در عوض، بیشتر از غذاهای کامل تازه استفاده کنید.

 

نتیجه تست پچ شما نشان می دهد که شما به پروپیلن گلیکول حساسیت تماسی دارید یا نه. این آلرژی تماسی ممکن است باعث شود پوست شما در مواجهه با این ماده واکنش نشان دهد، اگرچه ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم ظاهر شوند. علائم معمولی شامل قرمزی، تورم، خارش و تاول های پر از مایع است.

پروپیلن گلیکول در عطر
پروپیلن گلیکول در عطر

 

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید:

پروپیلن گلایکول در محصولات آرایشی

پروپیلن گلایکول در داروسازی

 

منابع:

 

what alcohol does not contain propylene glycol

propylene glycol

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس