آرکا شیمی

ویتامین c چیست و فواید آن برای پوست

ویتامین c چیست و فواید آن برای پوست

ویتامین C چیست و فواید آن برای پوست

 

اگر از یک روال مراقبت از پوست پیروی می کنید، مطمئناً شنیده اید که چرا باید از سرم ویتامین C برای صورت استفاده کنیم. ویتامین C که به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست شناخته می شود، فواید شگفت انگیزی برای پوست دارد.

 

ویتامین سی که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود، یک ویتامین محلول در آب است که برای عملکرد صحیح بدن انسان ضروری است. ویتامین سی را می توان در رژیم غذایی یا از طریق استفاده موضعی گنجاند.

 

این یکی از موادی است که معمولاً در محصولات مراقبت از پوست یافت می شود. در این مقاله 10 فایده علمی سرم ویتامین C برای صورت را به شما می گوییم.

 

ویتامین C و فواید آن برای پوست صورت

 

ویتامین C در بسیاری از مرکبات و سبزیجات مانند بروکلی و فلفل دلمه ای وجود دارد. اگرچه، محققان پیشنهاد می کنند که استفاده موضعی از ویتامین سی برای پوست ما بسیار مفیدتر و موثرتر از صرف مصرف آن است. از این رو ویتامین سی معمولا در سرم ها، مرطوب کننده ها و روغن های گیاهی یافت می شود.

 

ویتامین C برای پوست

 

سرم ویتامین سی برای فواید صورت شامل روشن شدن پوست، کاهش ظاهر لکه های تیره، محافظت در برابر آسیب های خورشید، مرطوب نگه داشتن پوست و موارد دیگر است.

برای درک مزایای سرم ویتامین C برای صورت و اینکه کدام سرم ویتامین C برای صورت بهترین است، به خواندن ادامه دهید.

 

10 مزیت برتر ویتامین C برای پوست

 

  • خواص آنتی اکسیدانی
  • تولید کلاژن را افزایش می دهد
  • روشن کننده پوست
  • محافظت در برابر آفتاب
  • اثرات ضد پیری
  • آبرسانی پوست
  • بهبود زخم
  • خواص ضد التهابی
  • هایپرپیگمانتاسیون را کاهش می دهد
  • قرمزی را کاهش می دهد

 

 

1. خواص آنتی اکسیدانی

 

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند منجر به استرس اکسیداتیو ناشی از عوامل محیطی مانند آلودگی، اشعه ماوراء بنفش و استرس شوند. ویتامین سی با خنثی کردن این رادیکال‌های آزاد، به ظاهری سالم‌تر و جوان‌تر کمک می‌کند.

 

2. تولید کلاژن را افزایش می دهد

 

کلاژن پروتئینی است که ساختار، استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست را فراهم می کند. کلاژن برای حفظ استحکام پوست و کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک بسیار مهم است.

 

وقتی ویتامین C به صورت موضعی استفاده شود، تولید کلاژن و الاستین را افزایش می دهد که به صاف و سفت شدن پوست کمک می کند و از افتادگی پوست جلوگیری می کند.

 

ویتامین مناسب نوع پوست

 

با سرم ویتامین ث که با لیمو، پاپایای سبز و عصاره انار دم شده است، پوست خود را درمان کنید. لیمو به کاهش لکه ها و روشن شدن پوست کمک می کند، پاپایای سبز از آسیب پوست جلوگیری می کند و چین و چروک را کاهش می دهد و انار به لایه برداری پوست کمک می کند.

 

چند قطره از سرم را بریزید و به آرامی با حرکات دورانی روی صورت تمیز خود ماساژ دهید. دو بار در روز هر صبح و عصر استفاده کنید.

 

3. روشن کننده پوست

 

ویتامین C به جایگزینی سلول های مرده قدیمی روی سطح پوست با سلول های جدید پوست کمک می کند. با تحریک گردش سلولی، سرم ویتامین سی به ریختن سلول های کدر و رنگدانه شده پوست کمک می کند. بنابراین، پوستی شاداب‌تر و روشن‌تر در زیر آن نمایان می‌شود.

 

4. محافظت در برابر آفتاب

 

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به سلول های پوست آسیب برساند و منجر به تجزیه کلاژن شود. سرم ویتامین C در ترکیب با ضد آفتاب به محافظت از پوست کمک می کند و به ترمیم آسیب DNA ناشی از UV کمک می کند.

 

5. اثرات ضد پیری

 

لیپید چیست و چه کاربردی دارد بیشتر بخوانید: لیپید چیست و چه کاربردی دارد

عوامل محیطی مانند آلودگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و استرس می توانند تأثیر منفی بر روی پوست داشته باشند که منجر به پیری زودرس می شود. سرم ویتامین C با تقویت کلاژن به بهبود استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند و از بروز چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری می کند.

 

اگر به دنبال سرم حاوی مولتی ویتامین هستید، سرم تقویت کننده ساده 10% ویتامین C + E + F را انتخاب کنید. فرمول غیر چرب و غیر چسبنده آن عمیقاً به داخل پوست نفوذ می کند تا چهره کدر را روشن کند و رنگ ناهموار پوست را بهبود بخشد.

 

سرم ویتامین C

 

6. آبرسانی پوست

 

بدون رطوبت کافی، پوست شروع به خشک شدن و پوسته پوسته شدن می کند و کدر و کم آب به نظر می رسد. سرم ویتامین C برای پوست خشک می تواند به حفظ تعادل آب و رطوبت پوست کمک کند و آن را صاف و صاف نگه دارد. همچنین عملکرد مانع پوست را تقویت می کند و باعث حفظ آب بهتر و هیدراتاسیون می شود.

 

7. بهبود زخم

 

ویتامین C نقش مهمی در بهبود زخم دارد زیرا از سنتز کلاژن حمایت می کند و به ترمیم بافت کمک می کند. این به تسریع روند بهبودی بریدگی ها، زخم ها و اسکارهای آکنه به طور موثرتر کمک می کند.

 

8. خواص ضد التهابی

 

ویتامین C دارای خواص ضد التهابی است که به کنترل تولید سبوم در پوست کمک می کند و به آرام کردن و تسکین پوست تحریک شده یا ملتهب کمک می کند.

 

به ویژه برای بیماری های پوستی حساس مانند آکنه، درماتیت و روزاسه مفید است. این می تواند به کاهش التهاب و قرمزی مرتبط با این شرایط کمک کند و پوستی آرام تر و متعادل تر ایجاد کند.

 

9. هایپرپیگمانتاسیون را کاهش می دهد

 

ویتامین C این توانایی را دارد که از تولید ملانین، رنگدانه‌ای که مسئول پرپیگمانتاسیون و لکه‌های تیره است، جلوگیری کند. هایپرپیگمانتاسیون اغلب در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های مضر خورشید ایجاد می شود و می تواند منجر به ناهمواری رنگ پوست شود.

 

با کاهش تولید ملانین، ویتامین ث به یکنواخت شدن رنگ پوست و محو شدن لکه های تیره کمک می کند و در نتیجه رنگ پوست روشن تر می شود.

 

10. قرمزی را کاهش می دهد

 

VITAMIN C به لطف خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اش قرمزی را به حداقل می رساند. ویتامین ث همچنین به ترمیم مویرگ‌های آسیب‌دیده که باعث قرمزی می‌شوند کمک می‌کند، بنابراین، پوستی صاف‌تر و یکدست‌تر ایجاد می‌کند. یک سد پوستی در معرض خطر نیز می تواند به قرمزی و حساسیت کمک کند. ویتامین سی با تقویت سد پوستی به کاهش قرمزی و سوزش کمک می کند.

 

ویتامین C در روتین مراقبت از پوست

 

آیا سرم ویتامین C برای انواع پوست مناسب است؟

 

بله، ویتامین C برای انواع پوست مانند پوست های معمولی، خشک، چرب و مختلط مناسب است. با این حال، افرادی که دارای نوع پوست حساس هستند، می توانند با غلظت کمتر ویتامین ث شروع کنند و برای بررسی هرگونه واکنش، آزمایش پچ انجام دهند.

 

چه زمانی ویتامین C با سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود؟

 

سرم ویتامین C معمولاً بعد از تمیز کردن پوست و قبل از مرطوب کردن آن استفاده می شود. استفاده از سرم روی پوست تمیز مفید است زیرا می تواند بهتر جذب پوست شود. توصیه می شود از سرم ویتامین C در صبح استفاده کنید تا محافظت آنتی اکسیدانی در طول روز داشته باشید.

 

آیا سرم ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

 

هنگام استفاده از ویتامین C روی صورت، عوارض جانبی معمولاً نادر یا خفیف است. با این حال، هنگام ترکیب سرم ویتامین سی سایر مواد فعال مانند لایه بردارها یا رتینول احتیاط کنید زیرا به طور بالقوه می توانند خطر تحریک را افزایش دهند.

 

برای بهره‌مندی از فواید شگفت‌انگیز ویتامین ث، استفاده از محصولات مراقبت از پوست مانند سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی که به‌طور خاص با فرمول‌های تثبیت‌شده ویتامین سیساخته شده‌اند، بسیار توصیه می‌شود.

 

تداخل دارویی با ویتامین c